■ مدتي است مستحبات را دقيقتر و با توجه بيشتر و با ولع بيشتر نسبت به واجبات انجام مي دهيم دليل چيست و راه آن چيست؟

پاسخ: نمازهاي مستحبي يا نوافل در زندگي انسان تأثيرات عميقي دارد. مهمترين اثر آن اين است كه انجام آنها نوعي تمرين و آماده سازي براي انجام فرايض و واجبات است. نمازي كه انسان مكلف به انجام آن نيست و مي تواند آن را ترك نمايد، خواندن آنها نشانگر اعتقاد و عشق و شوق انسان به احكام الهي و دستورات خداوند است و اين در تعالي و رشد انسان تأثير شگرفي دارد و انساني كه چنين علاقه و باوري نسبت به مستحبات دارد و خود را موظف به انجام آن مي داند مسلما در برابر فرايض و واجبات احساس مسؤوليت بيشتري مي كند.

در حديثي كه به نام حديث قرب نوافل مشهور است و حديثي قدسي و از طرف خداوند متعال است خداوند مي فرمايد: وقتي بنده اي با انجام نوافل و مستحبات به من نزديك گردد چنان رتبه و درجه اي مي يابد كه من چشم و گوش و زبان و دست او مي شوم يعني با چشم من مي بيند و با گوش من مي شنود و با زبان من سخن مي گويد و با دست من خشم خود را ابراز مي كند و اين بيانگر تأثير عميق نوافل در ارتقاي درجه معنوي انسان و اوج گرفتن او به سوي كمال و فضيلت مي باشد

در روايتي ديگر آمده است كه نمازهاي مستحبي جبران كننده نقصان و كمبود نمازهاي واجب مي باشند. در ميان نوافل، نماز شب داراي آثار و بركات فراوان تري است. در حديثي از حضرت صادق(عليه السلام) آمده است: «صلاه الليل كفاره لما اجترح بالنهار؛ نماز شب كفاره گناهان روز است» (بحار، ج 87، ص 136).

در حديثي ديگر امام صادق(عليه السلام) از اميرالمؤمنين(عليه السلام) چنين نقل مي كنند: نماز شب موجب خشنودي پروردگار و فرشتگان و سيره پيامبران و نور معرفت و ريشه ايمان و آسايش بدن و ناخشنودي شيطان و سلاحي عليه شيطان و موجب اجابت دعا و پذيرش اعمال و سبب بركت روزي و شفيع بين انسان و فرشته مرگ و نور در قبر و بستر قبر و پاسخي به منكر و نكير و همدم و بازديد كننده انسان در قبر تا روز قيامت است. در روز قيامت سايه اي بر سر انسان و تاجي زيبنده و پوششي بر بدن و نوري پيش رو و پرده اي بين انسان و آتش و عذر خواه انسان و دليل او در مقابل خداوند و موجب سنگيني ترازوي اعمال و برگ عبور از پل صراط و كليد بهشت است (بحارالانوار، ج 87، ص 160، ح 52).

البته در روايات تأكيد شده اگر در مواردي انجام مستحبات و نوافل به واجبات و فرائض ضرر و زياني برساند آن را ترك كنيد؛ چنانچه علي(ع) در حديثي مي فرمايد: «اذا اضرت النوافل بالفرائض فارفضوها؛ نوافل بايد در هنگامي كه انسان داراي شوق و ميل و رغبت است انجام گيرد» (تصنيف غرر الحكم، ص 177، ح 3380).

اگر انجام آنها باعث گردد انسان براي واجبات شوق و ميلي نداشته باشد و انرژي و حال او با انجام نوافل به پايان برسد و واجبات را با بي حالي و بي ميلي و ضعف و خواب آلودگي انجام دهد در اينجا انجام فرايض بر انجام نوافل مقدم است و بايد توان و انرژي و ميل و حال خود را براي واجبات نگه دارد.ولي اين به اين معنا نيست كه اگر توجه انسان در مستحبات بيشتر از واجبات است ، بايد مستحبات را ترك كرد بلكه بايد با توجه به اهميت واجبات سعي كنيد همان حالت قلبي را در واجبات نيز رعايت كنيم.

چنانچه در نهج البلاغه از امير مؤمنان(عليه السلام) آمده است: «ان للقلوب شهوه و اقبالا و ادبارا فأتوها من قبل شهوتها و اقبالها فان القلب اذا اكره عمي؛ قلب ها داراي حالاتي چون ميل و رو آوردن و پشت كردن و بي ميلي مي باشند هنگامي ميل و رغبت به سراغ آنها برويد چون اگر در حال بي ميلي آنها را به كاري واداريد، اين عمل باعث كوري آنها مي گردد» (حكمت، آيه 193).

اين حديث در مورد مستحبات و نوافل است كه مي فرمايد در هنگام ميل و شوق نوافل را انجام دهيد و آنها را بر قلب تحميل ننماييد.
1399/6/16 ساعت 11:16
کد : 948
لینک مطلب

■ اگرخدابه نمازمانیازنداردچرادرآخرت اولین سوال ازنمازوبخاطرنخواندن به جهنم می برد؟

جوابی کوتاه: اولا: خدا ما را جهنم نمی برد، بلکه اعمال ماست که جهنم ما می سازد و ما را آنجا می برد! دوما: آب که نخوریم، تشنه می شویم... نخوردن را که زیاد ادامه دهیم، می میریم! حالا اگر کسی آب نخورد و بمیرد، مقصر خداست؟ مگر به او نگفته بودن که آب برا ...

■ دوست شافعي مذهبي دارم كه مي گويد علت اينكه اهل تسنن دست بسته نماز مي خوانند اين است كه امام علي(ع) به هنگام نماز از ناحيه شکم شمشير خوردند و براي ادامه نماز دست هاي خود را روي زخمشان گرفتند و سنيها هم به خاطر احترام بيش از حدشون به امام علي(ع) دستشون رو مي گيرند آيا اين حرف درست است؟

شيعه و سني در مورد ضربه خوردن امير المؤمنين عليه السّلام معتقدند كه آن حضرت به واسطه ضربه‌اي كه توسط شقي‌ترين انسان‌ها يعني ابن ملجم مرادي ملعون كه بر فرق سر مبارك آن حضرت اصابت كرد به شهادت رسيد و اين موضوع در دست بسته نماز خواندن اهل سنت هيچ نقشي ن ...

■ به کدام دلیل قرآنی ثابت می کنید نماز واجب است؟

آیات زیادی وجود دارد که در اینجا به دو آیه اشاره می نماییم : 1- « فاقیموا الصلوه ان الصلوه کانت علی المومنین کتابا موقوتا » ( نساء / 103) نماز را انجام دهید زیرا نماز وظیفه ثابت و معینی برای مومنان است. « اقیموا » صیغه امر است و امر نیز بر واج ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز