■ مي خواستم بدونم که نماز خواندن ثواب و اثر اخروي هم دارد يا اینکه چون نماز براي هر مسلمان واجب هست و اينکه يک وظيفه واجب است تاثيري در ثواب هاي اخروي ندارد؟

پاسخ: درست است كه نماز به عنوان يك فريضه الهي بر تمامي مسلمانان واجب است، اما به همان مقدار كه اين عبادت الهي در نزد خداوند متعال داراي جايگاه و ارزش مي باشد به همان اندازه نيز براي آن ثواب هاي بي شمار و آثار اخروي متعددي قرار داده است.
ابن عبّاس در روايتى مى‏گويد: رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود:«خداوند متعال فرشته‏اى دارد كه سخائيل [يا: سنحائيل‏] ناميده مى‏شود، و وقت هر نماز برائت‏هاى نمازگزاران را از پروردگار عالميان- جلّ جلاله- مى‏گيرد. پس وقتى مؤمنين صبح بپا خاسته و وضو گرفته و نماز صبح را خواندند، او برائتى از خداوند- جلّ جلاله- براى آنان مى‏ستاند كه در آن نوشته شده است:«منم خداوند باقى و پايدار، اى بندگان و كنيزان من، شما را در حرز و حراست خود قرار داده و در حفظ و تحت كنف و حمايتم گردانيدم. به عزّتم سوگند، هرگز شما را بى‏ياور نخواهم گذاشت، و تا ظهر گناهانتان آمرزيده است.» هنگامى كه ظهر شد و مؤمنين بپا خاسته و وضو گرفته و نماز خواندند، برائت دوّم را از خدا- عزّ و جلّ- براى آنان مى‏گيرد، كه در آن نوشته شده:«منم خداوند قادر و توانا، اى بندگان و كنيزان من، گناهان شما را به كارهاى نيك مبدّل گردانيده، و بديهايتان را آمرزيدم، و به واسطه خشنودى‏ام، شما را در خانه جلال و عظمتم داخل گردانيدم.» هنگامى كه عصر شد و بپا خاستند و وضو گرفتند و نماز خواندند، برائت سوّم را از خداوند- عزّ و جلّ- براى آنان مى‏گيرد كه در آن نوشته شده:«منم خداوند جليل و بزرگوار، كه يادم بزرگ و پاك، و سلطنت و پادشاهى‏ام عظيم است. اى بندگان و كنيزان من، بدنهاى شما را بر آتش حرام گردانيده و شما را در جايگاه ابرار و نيكان جاى دادم، و به رحمت خويش شرّ اشرار را از شما دور نمودم.» هنگامى كه وقت نماز مغرب شد، و مؤمنين بپا خاسته و وضو گرفته و نماز خواندند، برائت چهارم را از خداوند- عزّ و جلّ- براى آنان مى‏گيرد كه در آن نوشته شده:«منم خداوند جبّار بزرگ متعال، اى بندگان و كنيزان من، فرشتگانم از نزد شما با خرسندى و خشنودى به بالا آمدند، و بر من سزاوار است كه شما را خشنود و خرسند گردانم و هر چه آرزو داريد در روز قيامت به شما عطا كنم».
هنگامى كه وقت نماز عشا رسيد و آنان بپا خاسته و وضو گرفته و نماز خواندند،برائت پنجم را از خداوند- عزّ و جلّ- براى آنان مى‏گيرد كه در آن نوشته شده:«منم خدايى كه معبودى جز من نيست و پروردگارى جز من وجود ندارد. اى بندگان و كنيزان من، در خانه‏هايتان طهارت نموده، و به خانه‏هاى من و مساجد رفتيد، و مستغرق در ذكر و ياد من شده، و حقّ مرا شناختيد، و نمازهايى را كه بر شما واجب كرده بودم ادا نموديد، شما را گواه مى‏گيرم اى سنحائيل و اى ساير [و يا: همه‏] فرشتگانم، براستى كه من از آنان خرسند و خشنود گرديدم.» حضرت فرمود: آنگاه سنحائيل هر شب بعد از نماز عشا سه بار ندا مى‏كند: اى فرشتگان خدا، براستى كه خداوند- تبارك و تعالى- نمازگزاران موحّد را آمرزيد. پس هيچ فرشته‏اى در آسمانهاى هفتگانه نمى‏ماند مگر اينكه براى نمازگزاران طلب آمرزش و استغفار مى‏نمايد و براى آنان به مداومت برگزاردن نماز دعا مى‏كند .
در روايت ديگري پيامبر خدا ( صل الله عليه و آله ) آثار اخروي نماز را چنين برشمرده است:« نماز... موجب اجابت اعمال دعا وپذيرش اعمال وميانجي ميان نمازگزار و فرشته مرگ، چراغ روشن كننده قبر، بستري زير پهلو هاي ميت پاسخي براي پرسشهاي نكير ومنكر، همدم در شادي وگرفتاري و باران رحمتي بر گور است تا روز رستاخيز،نماز توشه مؤمنان در سفر دنيا به آخرت است،نماز گزار را نزد فرشته مرگ شفاعت مي كند، سبب گذشتن وعبور كردن از پل صراط است، كليدي براي بهشت ومهريه حوريان بهشتي است. »
خداوند متعال علاوه بر اينكه براي خواندن خود نماز اجر و ثواب قرار داده براي تك تك اجزاي نماز نيز ثواب و پاداش اخروي ويژه اي قرار داده كه در اينجا به برخي از آنها اشاره مي نمائيم:
ثواب و فضيلت قنوت نماز:
ابو بصير از امام صادق عليه السّلام، و آن حضرت از پدران بزرگوارش، از ابو ذر غفارى، و او از رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم روايت كرده است كه فرمود: قنوت هر كدام از شما در اين دنيا طولانى‏تر باشد، راحتى او در روز محشر بيشتر از ديگران خواهد بود.
ثواب ركوع درست بجاى آوردن‏:
سعيد بن جناح نقل كرده است كه: در مدينه، در خانه امام محمد باقر عليه السّلام بودم، و آن حضرت بى‏آنكه از او سؤالى شده باشد فرمود: هر كس ركوع (نماز) خود را درست بجاى آورد، از وحشت قبر آسوده خاطر است.
ثواب يك سجده‏:
كليب صيداوى از امام صادق عليه السّلام، و آن حضرت از پدران بزرگوارش روايت كرده است كه رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرمود: هر كس يك سجده بجاى آورد، يك گناه او بخشيده مى‏شود و يك درجه بر مقامش (نزد خداوند) افزوده مى‏شود.
ثواب نهادن دو كف دست بر زمين در حال سجود:
سكونى از امام صادق عليه السّلام، و آن حضرت از پدران بزرگوارش روايت كرده است كه حضرت على عليه السّلام فرمود: هر گاه يكى از شما سجده كند در حالى كه دو كف دست خود را بر زمين بگذارد، اميد مى‏رود كه (دستهاى) او در روز قيامت در زنجير نباشند.
ثواب ذكر صلوات در ركوع و سجود و قيام‏
محمد بن ابى حمزه، از پدرش، و او از امام محمد باقر عليه السّلام روايت كرده است كه‏ فرمود: هر كس در ركوع و سجود و قيام خود«اللّهمّ صلّ على محمّد و آل محمّد» بگويد، خداوند ثواب آن را مانند ثواب ركوع و سجود و قيام (در نامه اعمال او) مى‏نويسد.
1394/10/5 ساعت 09:00
کد : 94
لینک مطلب

■ اگر مرکز زلزله نگاری، وقوع لرزش های خفیف زمین را با ذکر تعداد آن در منطقه ای که ما زندگی می کنیم، اعلام نماید، ولی ما اصلاً آن ها را احساس نکنیم، آیا در این حالت نماز آیات بر ما واجب می شود یا خیر؟

اگر به‌گونه‌ای است که کسی آن را احساس نمی‌کند و فقط با دستگاهها، قابل درک باشد، نماز آیات واجب نیست. ...

■ آيا پيامبر (صلى الله عليه وآله) پيش از بعثت و نزول قرآن نماز مى‌خواندند؟ اگر نماز مى‌خواندند نماز ايشان چگونه بود؟

البته پیامبر اکرم همچون پدر و جدّش عبدالمطلب، موحّد و خداپرست بودند و بر اساس صریح آیات قرآن مأمور بودند از آیین حنیفِ حضرت ابراهیم(ع) پیروی کنند و قبل از رسیدن به پیامبری نمازشان مطابق با آن آیین بوده است. علامه طباطبایی در تفسیر سوره عَلق (1) فرمو ...

■ آیا این حدیث که پیامبر فرموده کسی که غیبت کند عباداتش تا 40 روز به نامخ عمل شخص مورد غیبت قرار گرفته، میرود و عبادات و اعمال خیر غیبت کننده از نامه عمل خودش پاک میشود با عدالت خدا جور در می آید؟ در ادامه ااین حدیث گفته شده که تا ۴۰ روز در صورت نداشتن عمل خیر گناهان آن فرد به نامه عمل فرد غیبت کننده می ایند.. آیا این انصاف است که گناهی مانند خوردن مشروب و یا انجام زنا از نامه عمل فردی به نامه عمل فردی دیگر که ان گناه را نکرده برود و با عدالتی که از خدا سراغ داریم جور است که نماز بخوانیم کار خیر انجام دهیم و با یک صحبت در مورد فلان شخص که حکم غیبت را پیدا میکند اعمالمان تباه و به نامه عملش منتقل شود؟؟

با سلام چند نکته را باید متذکر شویم: 1. دستورات الهی شبیه قوانین طبیعت است که قرار داده شده دارای نظم و ارتباط و ضابطه خودش است و خداوند در قالب دستورات دینی سعی دارد که این قوانین را بیان کند. 2. در روایت مورد نظر شما بیان شده است تا 40 روز ا ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز