■ مدتی است که به خاطر کسب آرامش به نماز رو آوردم اما اخیرن فهمیدم که نماز باید خالصانه باشد تا قبول درگاه حق گردد یعنی برای رضایت خدا باشد و بس. و نیت غیر خدایی برای ادای آن نداشت. حالا نگران آنم که من که مدام هر گاه به فکر ترک نماز میافتم حس این که بدون نماز ارامشم را از دست میدهم مرا به نماز دوباره برمیگرداند، آیا میتوانم ادعا کنم که نماز هایم را برای خدا میخوانم؟ آیا نماز هایم قبول اند ؟ یا لازم است تنها دلیل نماز خواندنم ترس از نافرمانی خدا باشد؟
پاسخ از طرف مدیر قنوت: با سلام
در روایات داریم عبادت خدا بر سه نوع است
1. عبادت تاجرانه (تا به منافع عبادت برسد مثل بهشت یا آرامش)
2.عبادت بردگان (که از ترس عذا ب و عقاب عبادت می کنند)
و عبادت آزادگان که از روی شوق و تشکر از خدا عبادت می کنند
هر سه این عبادت ها مورد قبول خداوند است و هر سه پذیرفته شده است ولی قطعا در بین این ها قسمت سوم ایده آل است.
اخلاص هم یعنی عمل ما فقط برای خدا باشد که می تواند هر کدام از این سه نوع عبادت باشد و هر سه نوع می تواند عبادت خالصانه باشد. عبادت به خاطر ترس از خدا باشد، یک مقام بزرگ معنوی است.
■ چه روش هایی برای گرایش و جذب همکاران در اداره به نماز وجود دارد که از آنها استفاده کنیم
آنچه به نظر ميرسد به عنوان شرايط و زمينههاي گرايش به نماز در کارمندان مؤثر است به شرح زير است.
1. فضاسازي معنوي: فراهم ساختن جو معنوي و ايجاد فضاي معنوي در اداره در ساعات و ايام خاص است مانند پخش برنامههاي زيباي سرود و مدح اولياي معصوم:، صوت زي ...
■ براي درك اسرار و فلسفه نماز چه كار بايد كرد؟
1- براي درك اسرار و فلسفه نماز چه كار بايد كرد؟
براي درك اسرار نماز بايد در دو زمينه تلاش نمود:
1. تلاش علمي
اسرار نماز، در آيات مربوط به نماز، روايات، و ادعيه قبل و بعدِ نماز به تفصيل ذكر شده است لذا در قدم اول بايد نسبت به مطالعه آنها تلاش نماي ...
■ یکی می گفت: انسان نبايد کورکورانه نماز بخواند و اين تقليد کورکورانه باعث ميشود که سوالات زيادي در ذهن ما بوجود آيد،بلکه ابتدا بايد خدا را بشناسي (و او را حس کني) بعدا هر زمان که اين شناخت را پيدا کردي نماز بخوان)آيا اين نوشته قابل قبول نيست؟!
اینکه انسان نبايد کورکورانه نماز بخواند و باید خدا را بشناسد و عبادت نماید، درست است؛ امّا این بدان معنا نیست که اوّل باید به اوج معرفت الهی رسید و بعد شروع به عبادت نمود. چون اساساً بدون عبادت شرعی محال است کسی خداشناس حقیقی شود. همین که انسان دانست ...