■ آیا می توانیم رفت و آمد با فامیل بی نماز را ترک کنیم؟
پاسخ از طرف محمد قهرمانی: در تحریر الوسیله امام خمینى رضوان الله علیه چندین مسأله در این باره آمده است که وظیفه ما را مشخص می کند:
1. اگر رفت و آمد با بی نماز از مقدار بی نمازی مى کاهد، این آمد و رفت واجب است.
2. اگر آمد و رفت با بی نماز در بعضى افراد خانه اثر (خوبِ) موقّت مى گذارد، باز هم واجب است.
3.اگر قطع رابطه بی نماز را از ترک نماز باز مى دارد، این قطع رابطه واجب است.
4. اگر رفت و آمد با کسى او را در ترک نماز جسورتر مى کند، این رفت و آمد حرام است.
5. اگر شک داریم که آمد و رفت با بی نماز او را از ترک نماز باز مى دارد یا در گناه کردن جسورتر مى کند، باز هم به خاطر قانون صله رحم و دید و بازدید باید رفت و آمد داشته باشیم.
استاد_قرائتی ؛ امر به معروف و نهی از منکر ؛ ص ۶۴ ؛ الفاظ تحریر الوسیله از «گنه کار» به «بی نماز» تغییر داده شد.
■ چرا هر كار مي كنم از نماز لذت نمي برم و حس مي كنم فقط دارم يه سري كلمات ادا مي كنم اونم از سر وظيفه؟
اگر کسي نفس خود را که به توحيد گرايش دارد، با حب نفس، حب جاه و مقام، حب به دنيا و... دفن کند، ديگر عظمت و كبريايي خداوند متعال را در مقابل اين امور ناديده مي گيريد و اين همان مهمترين علتي كه موجب لذت نبردن انسان از نماز مي شود.
امام صادق - عليه السل ...
■ حالت دست در الله اکبر اول نماز (قبل از اينکه نماز شروع شود) چگونه است ؟ مثلاً انگشت بزرگ بايد زير گوش ها باشد؟
نحوه صحیح بالا بردن دست ها اینگونه است که اولا باید انگشت ها به هم چسبیده باشند و دوما دست ها باید از پایین بالا برده و به کنار گوش ها برسند.
نیازی به برخورد دست با گوش ها نیست و دست ها را معمولی بالا ببرید.
آيتالله خامنهاي
منبع: مرکز ...
■ حکم خواندن نماز با دهان بسته چیست?
ممکن است فردی به خاطر جهل به مسئله، مدتی نماز را با دهان بسته و بدون قرائت بخواند، حکم نماز این فرد چیست؟
خواندن اذکار، ادعیه و قرآن با دهان بسته و در دل، تفکر در قرآن و دعا محسوب میشود و برای کسب ثواب خواندن قرآن و دعا باید جملات آن را تلفظ کرد، هر چند به صورت آهسته باشد. در نماز نیز کلمات باید ادا و بیان شوند.
حال سؤال این است که تکلیف کسی که به خا ...