■ در روایات زیادی خوانده و شنیده ام که عمل غیبت و مصادیق آن تا 40 روز عبادات فرد غیبت کننده را به کارنامه عمل فرد غیبت شونده انتقال میدهد! کنترل غیبت نکردن واقعا سخت است و انسان خواه ناخواه در معرض آن هر روز قرار میگیرد با این اوصاف با چه انگیزهای نماز خواند حال آنکه تضمین میدهیم تمام نمازهایمان تا کنون برای دیگران بوده اند و نمازهای آینده مان هیچ تضمینی نیست که برای خودمان باقی بمانند؟
پاسخ از طرف مدیر قنوت: سلام علیکم
اول این که در روایت آمده است که تا چهل روز عمل غیبت کننده قبول نمی شود.
نکته: مکلف نباید با این تصور که عمل مقبول نیست عمل واجبش را ترک کند. چون ترک واجب، خودش یک گناه است.
دوم: آنجایی که اعمال خوب غیبت کننده را برای غیبت شونده حساب می کنند در یک شرایط خاص است. مثلا اگر از آن شخص حلالیت گرفته شود و یا ما می توانیم در صورت پشیمانی و توبه به جای او هم استغفار کنیم یعنی در همین دنیا خداوند با دعای ما از گناهان او را ببخشد.
■ دلیل بلند خواندن «بسم الله الرّحمن الرّحیم» در نمازهای ظهر و عصر چیست؟
یکی از اجزاء نماز؛ قرائت است. در نمازهای واجب که به دو دسته نمازهای جهریه(صبح، مغرب و عشا که در آن باید قرائت حمد و سوره را بلند خواند) و نمازهای اخفاتیه(ظهر و عصر که در آن باید قرائت حمد و سوره را آهسته خواند) تقسیم میشوند، طبق ادله موجود در مکتب ا ...