■ آیا ثواب عجيبِ نماز هاي مستحبي در مفاتيح الجنان درست است؟ آیا این پاداش های اغراق آمیز تأثير سوئي در شيعيان ندارد؟

پاسخ: ثوابِ نمازهاي مستحبي در كتاب مفاتيح الجنان و ديگرکتب ادعيه، اگر چه در نگاه اوليه اغراق آميز به نظر مي رسد اما اگر در كتاب هاي معتبر و با سند محكم باشد قابل قبول است.
شيخ عباس قمي (ره) مؤلف كتاب مفاتيح الجنان خُبره در فن حديث بوده و نماز های با سند محکم را ذکر کرده است.
همچنین درباره این ثواب ها به چند نکته اشاره می کنیم:
1. علت اینکه برخی این پاداش ها را اغراق آمیز می دانند، آن است که پاداش دادن خداوند را با پاداش دادنِ مردم به یکدیگر مقایسه می کنند یا آن پاداش را با فکر محدود خود، اغراق آمیز می دانند و یا آن عبادت را حقیر و کوچک می شمارند که ارزش چنین پاداشی را ندارد که هر سه تفکر باطل است.
2. فضل و رحمت خداوند بي حد و مرز است. لذا نيکي ها و عبادت ها را بر اساس لطف و رحمت خود پاداش مي دهد. در دعای روزانه ماه رجب می خوانیم « يَا مَنْ يُعْطِي الْكَثِيرَ بِالْقَلِيلِ»‏ ای کسی که پاداش بسیار زیاد را به عمل کم می دهی.
3. میزان این پاداش ها متناسب با عمق تاثيرگذاري آن در هدايت انسان هاست. لذا اگر برای فلان عبادت يا عمل ثواب فراوان ذکر شده به خاطر عمق تاثیرگذاری آن عمل است. به طور مثال براي شرکت در مجلس امام حسین عليه السلام و ثواب بسيار ذکر شده است و می بینیم که بسيار از افراد در آن مجالس متحول شده و از گناه دست کشیده اند.
4. اين ثواب ها به شرط رعايت ساير شروط است. مثلاً نمازي كه در آن وعده بخشش از گناهان داده شده مشروط است به انجام صحیحِ عمل و رعايت ساير شرايط توبه از جمله تصميم به عدم بازگشت به گناه و جبران خطاهاي گذشته مثل حق الناس و... لذا ذکر اين ثواب ها چراغ سبزي براي معاف شدن از تکاليف يا خداي ناکرده انجام گناهان نیست.
1398/6/25 ساعت 14:38
کد : 726
لینک مطلب

■ سلام.مرجع تقلید من آیت الله خامنه ای هستند.من در تلفظ عربی نماز مشکلی ندارم وبرایم ادای حروف ض،ط،ع،ح به نحوی که مثل عربها باشد برایم مشکل نیست اما اغلب در نماز یکبار ح را درست میگویم ظ را درست نمی‌گویم یا ص را درست میگویم ع را درست نمیگویم ... آیا اینکه سعی خودم را می‌کنم و در حد توانم میکوشم تا تجوید درستی داشته باشم کافی‌است یا واجب است همه تلفظهایم را تک تک درست بگویم و با حتی یک تلفظ اشتباه مثلا صراط به صورت سرات نمازم باطل است؟۲) مخارج بایددقیقا همانگونه که گفته شده مثلا بین دندانها و.. رعایت شود یا اگر به گونه‌ای باشد که ض را مثل عربها بگوییم کافیست؟ 3) اکثر کسانی که میشناسیم بدون لهجه میخوانند اینکه میگویند آنگونه که عرف میگوید تلفظ کنیم پس نباید با لهجه باشیم؟۴)من ظ ض و ذ را در نماز همه را به یک صورت میگویم و فرقشان را نمیدانم و به اینکه مخرج هر کدام چه طوریست توجهی ندارم تنها سعی می‌کنم عربی باشد همین

با سلام خدمت شما پرسشگر گرامی نظر امام خامنه ای درباره تلفظ حروف: واجب است که همه ذکرهاى واجب نماز از قبيل قرائت حمد و سوره و غير آن‌ها به‌طور صحيح قرائت شود و اگر نمازگزار کيفيت صحيح تلفظ کلمات عربى را نمى‌‏داند، واجب است که ياد بگيرد و اگر قادر ب ...

■ معناى وضو چيست؟ در کجای قرآن آمده که باید قبل از نماز اینگونه دست و صورت خود را بشوییم؟

«وضو» در لغت به معناى نظافت و پاكيزه كردن است‏ و در اصطلاح فقه عبارت است از: شستن مخصوص؛ كه مى‏توان آن را به دو صورت انجام داد: ترتيبى و ارتماسى. وضوى ترتيبى بدين صورت است كه به قصد قربت و اطاعت از فرمان خدا، ابتدا صورت و سپس دست راست و بعد دست چپ ...

■ برادرم به هیچ وجه نماز نمی خواند و رفیق ناباب دارد، هر چه او را موعظه می کنیم گوش نمی دهد، لطفاً یک راه صریح نشان دهید؟

بعد از نماز جعفر طیار برای هدایتش دعا کنید. و در سجده آخر برای این مقصد دعا نمائید و تباکی [به خود حالت گریه بگیرد]کنید. ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز