■ وقتی نماز، ما را از گناه باز نمیدارد، چه فایده¬ای دارد که بخوانیم یا نخوانیم؟
پاسخ: از شرایط قبولی نماز، دوری از گناه است و ارتکاب گناه با روح نماز سازگاری ندارد و اثر آن را کم می¬کند؛ اما آیا فرد گناهكاری که نمازش را هم میخواند حال و روز بهتری در دنیا و آخرت دارد یا گناهکاری که نمازش را ترک میکند؟
بدون شك نماز در همین فرد آلوده و خطاكار تا اندازهای اثرگذار است، به¬گونه¬ای كه اگر این نماز ترك شود، آلودگی و گناه فرد بیشتر می¬شود؛ یعنی اثر نماز كه همان بازداری از فحشا و زشتیها است هرچند در حد ناچیزی در این فرد ظاهر میگردد.
در روایت آمده است: جوانی از انصار نمازش را با پیامبر می¬خواند، ولی گاهی گناه نیز میکرد. موضوع را به پیامبر گفتند. پیامبر فرمود: "روزی نمازش او را از بدی و زشتی باز می¬دارد". طولی نكشید كه دیدند آن جوان توبه كرد و دست از كارهای زشتش برداشت.
■ دوازده رکعت نماز شب اول ماه شعبان چگونه خوانده میشود؟
در ارتباط با دوازده رکعت نماز شب اول ماه شعبان، از رسول گرامی اسلام(ص) چنین نقل شده است: هر کس در شب اول ماه شعبان دوازده رکعت به این کیفیت بجا آورد که در هر رکعت پس از سوره «حمد»، پانزده مرتبه سوره «قل هو الله» بخواند. خداوند ثواب 12 هزار شهید و عبا ...
■ چرا در تشهد ،نماز بر پیامبر صلوات میفرستیم و در عبادت خدا از غیر خدا یاد میکنیم؟
در تشهد نماز ابتدا به توحید و سپس به بندگی و رسالت پیامبر شهادت میدهیم و در نهایت از خداوند می خواهیم که بر محمد و خاندانش درود .بفرستد. این شیوه ادای تشهد در نماز چون از باب اطاعت از دستور خدا است مصداق عبادت خدا است خداوند
این بخش از نماز را چنین ...