■ کسی که نمیداند روزه یا نماز قضا بر گردن دارد یا خیر، چگونه باید نیت کند؟ آیا میتواند به عنوان نماز و یا روزه مستحبی نیت کند؟
پاسخ از طرف مدیر قنوت: کسی که نمیداند بر گردن او روزه یا نمازی واجب است یا نه، میتواند به نیت روزه و نماز احتیاطی و یا به نیّت ما فی الذمه (آنچه بر عهده اوست)، روزه و نماز را بجا آورد، و اگر قضایی بر عهدهاش نبوده براى او ثواب نوشته مىشود.
ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1]
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
در مورد روزه، اگر به نیّت آنچه در ذمه او است روزه بگیرد از روزه قضا کفایت میکند و در مورد نماز، به نیت نماز قضای احتیاطی بخواند.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
نیت باید قضا باشد احتیاطاً و اگر قضا بر او نبود براى او ثواب نوشته مىشود.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
کسی که نمیداند بر گردن او روزه واجب است یا نه به عنوان احتیاط روزه بگیرد، نه اینکه مانند سؤال نیت کند و نماز هم همینطور است.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
میتواند به نیت روزه احتیاطی بگیرد. ان شاء الله از ثواب روزه مستحبی نیز بهرهمند خواهد شد. همینطور چنانچه یقین به نماز قضا ندارد میتواند قضای احتیاطی بخواند.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی):
اگر به نیت ماهو المطلوب باشد مانعی ندارد.
[1]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنهای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی و نوری همدانی (مد ظلهم العالی)، توسط سایت اسلام کوئست.
■ آیا بلعیدن خردههای غذا هنگام نماز اشکال دارد؟
آیت الله خامنه ای: خوردن و آشامیدن در حال نماز، آن را باطل میکند چه کم باشد یا زیاد، اما فرو دادن خردههای غذا که در گوشه و کنار دهان باقی مانده یا مکیدن شیرینیِ قند و شکری که اندکی از آن در دهان هست، موجب بطلان نماز نمیشود.
همچنین اگر سهواً یا ...
■ آیا ثواب عجيبِ نماز هاي مستحبي در مفاتيح الجنان درست است؟ آیا این پاداش های اغراق آمیز تأثير سوئي در شيعيان ندارد؟
ثوابِ نمازهاي مستحبي در كتاب مفاتيح الجنان و ديگرکتب ادعيه، اگر چه در نگاه اوليه اغراق آميز به نظر مي رسد اما اگر در كتاب هاي معتبر و با سند محكم باشد قابل قبول است.
شيخ عباس قمي (ره) مؤلف كتاب مفاتيح الجنان خُبره در فن حديث بوده و نماز های با سند م ...
■ فلسفه اينكه نماز با گفتن «الله اكبر» شروع می شود و دست ها را بالا مي آوريم چيست؟
امام رضا عليه السلام در پاسخ به اين سوال فرموده اند: حقّ تعالى ابتداء به تكبير را واجب نموده زيرا در اين جمله ابتداء نام «اللَّه» آمده و حقّ تعالى اراده اش تعلّق گرفته كه ابتداء به نام او شود و اين مقصود در ابتداء به (سبحان اللَّه) و (الحمد للَّه) و ...