■ چرا در وضو مردان بايد از پشت آرنج آب بريزند ولي خانمها بايد از قسمت تاي دست (جلو) اينكار را انجام دهند؟
پاسخ: قبل از پاسخ به اين سوال بايد دانست؛ تفاوت ريختن آب روي دست ها ميان مردان و خانم ها، مستحب است و اگر هر دو از پشت آرنج و يا جلو دست آب بريزند وضو باطل نيست.
شارع مقدس براي صيانت زن از نگاه مردان و حفظ عفت و حياي آنها، دستوراتي واجب يا مستحبي را در وضو و نمازداده است؛ آب ريختن به دست ها از داخل آرنج هنگام وضو و يا گذاشتن آرنج ها و شكم بر زمين و چسباندن اعضاي بدن به يكديگر هنگام سجده و... همگي در این راستا است.
علاوه بر اینکه رعايت استحباب اين مساله در وضو موجب مي شود هميشه مردان و زنان ميان خود تفاوتي قايل بشوند و در نتيجه حفظ حريم ها به عنوان يک رفتار هنجار درجامعه نهادينه شود. بر خلاف آنچه جريان سازي فمينيسم به دنبال آن است که مرز حريم هاي ميان زن و مرد را از بين ببرد و ناهنجاريهاي فراواني حتي به طور ناخواسته در جامعه بوجود آيد.
■ مگر نه اينکه خداوند در همه جا حاضر است پس چرا نماز به سمت کعبه خوانده مي شود؟
قرآن كريم مىفرمايد:« فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ حَيْثُ ما كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ...» ؛«پس روى كن به طرف مسجدالحرام و شما مسلمين نيز هر كجا باشيد در نماز روى بدان جانب كنيد»، و نيز مىفرمايد:« وَ مِنْ حَيْثُ خَر ...
■ اگر نماز تشکر از خداست و بناست از نعمتهاي خداوند تشكر كنيم چرا حتما باید نماز بخوانيم و حال آنکه می توانیم حتی موقع خواب در حالی که در رخت خواب خود دراز کشیده ایم بصورت زبانی از خدا تشکر کنیم و لازم نيست حتما نماز بخوانیم؟
در ابتدا گفتنی است؛ نماز تنها جنبه شكرگزارى ندارد، بلکه عبادت چند منظوره است که بدون انجام دادن آن اهداف مشخص شده آن تامین نمی گردد.
کارکردهای فراوان دیگری در نماز وجود دارد که تنها در پرتو اقامه نماز است که می توان آنها را محقق ساخت. کارکردهایی همچ ...