■ روایتی وجود دارد که بر اساس آن، هرچه صدایمان در نماز بلندتر باشد به تناسب آن، از جهنم دورتر خواهیم شد. پس چرا فقها خواندن با فریاد را مبطل نماز میدانند؟
پاسخ از طرف محمد دماوندی: بله. روایتی وجود دارد که اعلام میکند قرائت در نماز این ویژگی را داراست که لهیب و شراره آتش را به همان اندازه که صداى شخص مىرسد از او دور کرده و نمازگزار براحتى از پل صراط مىگذرد و با وارد شدن به بهشت، شادمانى بسیار به او دست مىدهد. [1]
در مورد این روایت باید گفت:
اولاً: این روایت مرسل است و در اندک منابع روایی نقل شده است.
ثانیاً: با فرض پذیرش روایت، محتوای آن ناظر به بلند کردن صدا تا میزان پذیرفته شده در عرف است، نه بلند کردن صدا تا حد امکان؛ زیرا در غیر این صورت، مخالف با صریح قرآن خواهد بود که میفرماید: «وَ لا تَجْهَرْ بِصَلاتِکَ وَ لا تُخافِتْ بِها وَ ابْتَغِ بَیْنَ ذلِکَ سَبیلا»؛[2] و نمازت را زیاد بلند، یا خیلى آهسته نخوان و در میان آن دو، راهى (معتدل) انتخاب کن.[3]
بر همین اساس، فقها با استناد به صریح آیه قرآن حکم به ممنوعیت فریاد در نماز دادهاند و این منافاتی ندارد با آنکه در نمازهای جهریه، انسان مقداری صدای خود را بلندتر کند تا جایی که خلاف عرف نباشد.
[1] . فتال نیشابورى، محمد بن احمد، روضة الواعظین و بصیرة المتعظین، ج 2، ص 335، قم، رضى، چاپ اول، 1375ش.
[2] . اسراء، 110.
[3] . ر. ک: پاسخ 15403.
■ معنی دعایی امام خامنه ای در حق شهید سردار سلیمانی و یاران شهیدش در نماز بر پیکر ایشان خواندند چه بود؟
حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در نمازی که صبح امروز بر پیکر سردار شهید قاسم سلیمانی اقامه کردند، دعایی خواندند که ترجمه آن به شرح زیر است:
اللّهُمَّ انّ هولاء المُسَجّون قُدّامَنٰا عبادک وَابْنُ عبادک وَابْنُ امائک نَزَلَوا ...
■ اگر ممكن است ثواب نماز جماعت را برايم بنويسيد؟
يكي از زيباترين رواياتي كه ثواب نماز جماعت در آن تبيين شده است روايت نقل شده از پيامبر خدا صل الله عليه و آله مي باشد كه فرمود:
جبرئيل با هفتاد هزار ملك بعد از نماز ظهر نزد من آمد، و گفت: اي محمد! همانا خداوند سلام بر تو مي فرستد و دو هديه براي شما ...