■ نماز در اديان گذشته چگونه بوده است ؟
پاسخ: پرستش وعبادت خداوند یکی از چیزهای است که همه پیامران الهی مردم را به ان دعوت میکردند که قران هم به ان اشاره دارد اعبدواالله بنابر این هیچ شریعت ودینی از نماز جدانبوده گرچه شکل ظاهری ان تفاوت داشته است مثلا زرتشتیان پنج نماز دارند که هنگام طلوع افتاب ظهر عصر اول شب وهنگام خواب میخوانند.یهودیان دعاهایی دارند که انها را درساعت سوم ششم ونهم روز اول واخرشب وهنگام غذا خوردن میخوانند.مسیحیان نیز روز یکشنبه وبعضی روز شنبه دعاهای دسته جمعی میخوانند البته لازم به یاداوری است که پیروان حضرت موسی وحضرت عیسی انجام میدهند باانچه که این پیامران بزرگوار اورده اند بسیار متفاوت است چراکه دستخوش تحریف شده است
■ چرا با اینکه زکات بر حضرت علی(ع) واجب نبود، ایشان در حال نماز صدقه دادند؟
اولاً: طبق آنچه در سیرهی حضرت على(ع) آمده، ایشان هیچگاه فقیر و تنگدست نبود، بلکه همواره با تلاش و زحمت، اموال فراوانی به دست میآورد، ولی آنها را در راه خدا انفاق میکرد، و چیزی برای خود باقی نمیگذاشت. داستانهای متعدد به دوش کشیدن نان خرما و بر ...
■ 1- آيا نماز در زمان ادیان پیش از اسلام بوده است؟ و اگر وجود داشته شکل و طرز خواندن آن در اديان مسيحي و يهودي و ساير اديان آسماني چگونه بوده است؟
با مطالعه پيرامون تاريخ اديان و مذاهب و همچنين آيات و روايات نقل شده از معصومين (عليهم السلام )،اين مطلب كاملاً روشن مي گردد كه قديميترين عبادت در تمامي اديان پيش از اسلام نماز بوده است. در مورد سابقه تاریخی نماز در روایتی از امام صادق عليه السلام ن ...