■ چرا در تشهد نماز باید صلوات بفرستیم؟
پاسخ از طرف سعید خانزاده: سرّ اینکه در نماز، صلوات بر پیامبر اکرم (ص) و اهلبیتش (علیهم السلام) واجب شده، چیست؟
قبل از پاسخ باید به سه نکته توجه داشت:
خداوند متعال از صلوات پیوستۀ خود و فرشتگانش بر پیامبر اکرم (ص) خبر داده (1) و همگان را به این موضوع و به تسلیم در پیشگاه ایشان فرمان داده است و روشن است که آنچه برای خدواند مهم است بایستی برای ما نیز مهم باشد.
صلوات بر پیامبر و آل او موجب صلوات مضاعف خداوند بر فرستندۀ صلوات است. پس ما با صلوات در نماز، تحیت و درود خداوند بر خودمان را به دست میآوریم.
اسحاق بن فروخ گويد: حضرت صادق (ع) فرمودند: "اى اسحاق هر كه ده بار بر محمد و آل محمد (ص) صلوات بفرستد، خداوند و فرشتگان صد بار بر او صلوات میفرستند و هر كه صد بار بر محمد و آل محمد صلوات فرستد خداوند و فرشتگانش هزار بار بر او صلوات فرستند، آيا گفتار خداوند را نشنيدهاى که فرمود: «اوست كسي كه بر شما درود ميفرستد و نيز ملائكۀ او تا شما را از ظلمتها به سوي نور در آورد و خدا به مؤمنان مهربان است. (2)» (3)
به فرمودۀ پیامبر اعظم (ص) نماز میزان (ترازو) است (4) و با صلوات در نماز، میزان عمل خود را سنگین میکنیم. از امام باقر یا امام صادق (ع) روایت شده که فرمودند: "در ميزان (و ترازوى اعمال در قيامت) چيزى سنگينتر از صلوات بر محمد و آل محمد (ص) نيست و [پیش میآید] که اعمال مردى را در ميزان بگذارند و سبك باشد؛ ولی ثواب صلوات او را که بیاورند و آن را در ميزان بگذارند بهسبب آن سنگين شود و (بر كفۀ ديگر) بچربد". (5)
با این مقدمه می توان دو حکمت برای این کار پیدا کرد:
1.خداوند دستور میدهد تا مؤمنان بر پیامبر صلوات بفرستند و چه جایی برای این صلوات بهتر از نماز که مورد توجه خاص خداوند است.
2.وجود صلوات در نماز باعث میشود تا مسلمانان هیچگاه رسول خدا و تلاشهای او و اهلبیت او برای اسلام را از یاد نبرند و از او با صلوات از آنها قدردانی کنند.
__________________
(1)"إِنَّ اللَّهَ و مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ و سَلِّمُوا تَسْليماً"؛ همانا خدا و فرشتگانش بر پیامبر رحمت میفرستند، ای کسانی که ایمان آوردهاید! برای او طلب رحمت نمایید و چنان که شایسته است بر او سلام کنید. (احزاب: 56)
(2)هُوَ الَّذي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَ مَلائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ كانَ بِالْمُؤْمِنينَ رَحيماً (احزاب: 43)
(3)عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ فَرُّوخَ مَوْلَى آلِ طَلْحَةَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع): "يَا إِسْحَاقَ بْنَ فَرُّوخَ مَنْ صَلَّى عَلَى مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ عَشْراً صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ و مَلَائِكَتُهُ مِائَةَ مَرَّةٍ و مَنْ صَلَّى عَلَى مُحَمَّد و آلِ مُحَمَّدٍ مِائَةَ مَرَّةٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ و مَلَائِكَتُهُ أَلْفاً أَ مَا تَسْمَعُ قَوْلَ اللَّهِ عَزَّ و جَلَّ هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ و مَلائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ و كانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيماً" (اصول كافى، ج 4، ص 251).
(4)«قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: الصَّلَاةُ مِيزَانٌ، مَنْ وَفّى اسْتَوْفى». (كافي (ط - دار الحديث) ؛ ج6 ؛ ص15)
(5)"مَا فِي الْمِيزَانِ شَيْءٌ أَثْقَلَ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ و إِنَّ الرَّجُلَ لَتُوضَعُ أَعْمَالُهُ فِي الْمِيزَانِ فَتَمِيلُ بِهِ فَيُخْرِجُ الصَّلَاةَ عَلَيْهِ فَيَضَعُهَا فِي مِيزَانِهِ فَيَرْجَحُ بِهِ" (اصول كافى ، ج 4، ص 252).
■ چرا باید برخی نمازها را بلند خواند؟
یکی از واجبات نماز، بلند خواندن حمد و سورۀ برخی از نمازها (صبح و مغرب و عشا) است. مراجع معظم تقلید دربارۀ جهر و اخفات (بلند و آهسته خواندن) نمازها گفتهاند: «بر مرد واجب است حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشا را بلند بخواند و بر مرد و زن واجب است حمد و ...
■ نماز نشسته یا روی صندلی؛ اولویت با کدام است؟
شاید برای بسیاری از افرادی که نمیتواند ایستاده نماز بخوانند بین روی زمین و صندلی کدام را میتواند اختیار کند و در صورتی که بر روی صندلی نماز میخواند باید کف دستها روی چه چیزی قرار بدهد. در این زمین نظر چند تن از مراجع را جویا شدیم؛
پرسشها
۱ ...
■ آيا براي خواندن نماز شب در قرآن دستوري وجود دارد؟
از آيات قرآن استفاده مي شود كه نماز شب از مستحباتي است كه سخت مورد تأكيد قرار گرفته است خداوند متعال در سوره اسرا براي رسيدن انسان ها به مقام محمود توصيه به نماز شب نموده و فرموده است:« و مِن الّيل فتهجّد به نافلة لّك عسى أن يبعثك ربّك مقاما مّحمودا» ...