■ فلسفه بلند کردن دست ها در قنوت چیست؟
پاسخ از طرف سعید خانزاده: خداوند که در همه جا حضور دارد و از رگ گردن به ما نزديک تر است. پس فلسفه بلند کردن دست ها در قنوت چيست؟
بهترين حالت به هنگام دعا اين است كه انسان دستها را به طرف بالا گرفته و درخواست خود را مطرح مىكند.
حضرت على (ع) در پاسخ همين سؤال فرمودند: «وقتى از نماز فارغ شديد، دستانتان را به طرف آسمان بالا ببريد و دعا كنيد. ابن سبا سؤال كرد: مگر خداوند در همه مكانها نيست؟ حضرت فرمود: درست است. سؤال كرد: پس چرا دستمان را به طرف آسمان بالا ببريم؟ حضرت فرمود: آيا قرآن نخواندهايد كه فرموده است: «رزق شما و آنچه وعده داده شدهايد، در آسمان است» پس از كجا بايد رزق را طلب كرد؟ بايد از موضع و جاى رزق و آنچه كه خداوند وعده كرده، طلب نمود كه آسمان است». (1)
همچنین امام صادق (ع) فرمودند: هيچ بنده اي دستش را به سوي خداوند عزيز جبار دراز نمي کند مگر اين که خداوند حيا مي کند از اين که آن را خالي برگرداند و در آن قرار مي دهد از فضل و رحمت خودش آن قدر که بخواهد به همين جهت هرگاه کسي از شما دعا کرد دست خود را برنگرداند تا اين که آن را به سر و صورتش بکشد. (2)
__________________
(1)قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع إِذَا فَرَغَ أَحَدُكُمْ مِنَ الصَّلَاةِ فَلْيَرْفَعْ يَدَيْهِ إِلَى السَّمَاءِ وَ لْيَنْصَبْ فِي الدُّعَاءِ فَقَالَ ابْنُ سَبَإٍ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ أَ لَيْسَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِكُلِّ مَكَانٍ قَالَ بَلَى قَالَ فَلِمَ يَرْفَعُ يَدَيْهِ إِلَى السَّمَاءِ فَقَالَ أَ وَ مَا تَقْرَأُ- وَ فِي السَّماءِ رِزْقُكُمْ وَ ما تُوعَدُونَ فَمِنْ أَيْنَ يُطْلَبُ الرِّزْقُ إِلَّا مِنْ مَوْضِعِهِ وَ مَوْضِعُ الرِّزْقِ وَ مَا وَعَدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ السَّمَاءُ. (من لا يحضره الفقيه ؛ ج1 ؛ 325)
(2)مَا أَبْرَزَ عَبْدٌ يَدَهُ إِلَى اللَّهِ الْعَزِيزِ الْجَبَّارِ إِلَّا اسْتَحْيَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يَرُدَّهَا صِفْراً حَتَّى يَجْعَلَ فِيهَا مِنْ فَضْلِ رَحْمَتِهِ مَا يَشَاءُ فَإِذَا دَعَا أَحَدُكُمْ فَلَا يَرُدَّ يَدَهُ حَتَّى يَمْسَحَ عَلَى وَجْهِهِ وَ رَأْسِهِ. ؛ (وسائل الشيعة ؛ ج7 ؛ ص51)
■ بنده شک دارم نمازی که میخوانم درست است یا خیر؟ نماز خواندن درست و صحیح را به من یاد دهید.
یک. بر هر فردی در شبانهروز پنج مرتبه نماز واجب است و ترتیب آن اینگونه است:
1-دو رکعت نماز صبح که وقت آن از طلوع فجر تا طلوع آفتاب است.
2-نماز ظهر و عصر که هر کدام آنها چهار رکعت است؛ یعنی چهار رکعت نماز ظهر و چهار رکعت نماز عصر.
البته این برای ...
■ آیا میشود طور دیگری نماز بخوانیم؟
عاشق همیشه دنبال این است که کاری را انجام دهد که معشوق از آن خوشش میآید.
مؤمنِ عاشق خدا وقتی میبیند خدا دوست دارد هر روز آن هم پنج بار این شکل خاص از عبادت که نماز نام دارد، عبادت شود، همانطور رفتار میکند که اومیخواهد.
انجام نماز به این شکل خ ...
■ آیا جلوگیری از برقراری نماز جمعه و جماعات و هیئات مذهبی به علت احتمال ابتلا به بیماریهایی مانند کرونا توجیه شرعی دارد؟
در اسلام، حدیث و قاعدهای کلی به نام «لا ضرر» وجود دارد که بر مبنای آن، اقدام شخص بر عملی که احتمال ضرر قابل توجه در آن میرود، جایز نیست.[1]
در این قاعده، هرچند ملاک تشخیص ضرر، عرف مردم هستند، ولی چه بسا همین عرف در موضوعات تخصصی به نظر کارشناسا ...