■ اگر نماز تشکر از خداست و بناست از نعمتهاي خداوند تشكر كنيم چرا حتما باید نماز بخوانيم و حال آنکه می توانیم حتی موقع خواب در حالی که در رخت خواب خود دراز کشیده ایم بصورت زبانی از خدا تشکر کنیم و لازم نيست حتما نماز بخوانیم؟
پاسخ: در ابتدا گفتنی است؛ نماز تنها جنبه شكرگزارى ندارد، بلکه عبادت چند منظوره است که بدون انجام دادن آن اهداف مشخص شده آن تامین نمی گردد.
کارکردهای فراوان دیگری در نماز وجود دارد که تنها در پرتو اقامه نماز است که می توان آنها را محقق ساخت. کارکردهایی همچون:
۱.طهارت و پاکیزگی از طریق وضو، غسل، لباس پاک و مکان پاک؛
۲.رعایت به حلال و حرام از جهت مکان غیر غصبی، آب مباح و لباس مباح؛
۳.توجه به زمانو نظم اوقات نماز؛
۴.یادآوری اصول اعتقادی در سوره حمد و...؛
۵.ارتباط روحی و عاطفی با الگوها و اولیای الهی (انعمت علیهم - عباد الله الصالحین -... )؛
۶.اعلام و شعار ( اذان و اقامه )؛
۷.وحدت و همدلی (نماز جماعت - نماز های جمعه و عید )؛
۸.نشاط (ارتباط با آب در وضو و غسل )
۹. همگرایی و نظم اجتماعی با برگزاری نماز جماعت؛
۱۰.تحرک بدنی ( قیام - رکوع و سجده )
حال آیا می توان گفت که تنها تشکر زبانی قابلیت جایگزینی نماز را دارد؟
علاوه بر آنچه گفته شد، تشكر از خداوند نيز وقتى عملى خواهد شد كه آنچه او خواسته است ما انجام دهيم؛ نه آنچه كه دلمان مىخواهد. چه اين كه روح عبادت، همانا عبوديت و بندگى است يعنى تسليم فرمان بودن كه طبيعتا بايد انضباط و مقرراتى باشد تا بنده را به آن امتحان نموده، روح بندگى را در او پرورش دهند.
براي سپاسگزاري از خدا بوسیله نماز نیز شکل خاصي وجود داردکه نمي توان آنرا ناديده گرفت. خداوند متعال براي نمازآداب وخصوصيات ويژه اي قرار داده که بايد رعايت شود تاعبادت و تشکر از خدا محسوب شود مثل بیان ذکرهاي مخصوص با شرائط خاص و در زمان خاص و معین. بنابراين وقتي ما مامور هستيم که نماز را بپا داريم وبراي نمازاوقات خاصي تعيين شده وارکان خاصي(نيت رکوع سجودو..) قرار داده شده، نمي توانيم به سليقه خود عمل کرده و ادعای تشکر از خداوند متعال نیز داشته باشیم!
■ فراموش کردن رکوع
اگر نمازگزار هنگام سجده متوجه شود که رکوع را انجام نداده، آیا نمازش باطل است؟ چنانچه نماز باطل نیست چه وظیفهای دارد؟
امام خامنه ای: اگر در حال سجده اول یا بعد از آن و پیش از وارد شدن در سجده دوم به یاد بیاورد که رکوع نکرده است، باید برخیزد و پس از ایستادن، رکوع کند و پس از آن، دو سجده را به جا آورد و نماز را تمام کند (و برای سجده زیادی به احتیاط مستحب پس از نماز، د ...
■ آیا می توان نماز را به خاطر جماعت از اول وقت به تأخیر انداخت؟
مستحب است انسان صبر کند که نماز را به جماعت بخواند و نماز جماعت از نماز اول وقت که فرادى یعنى تنها خوانده شود بهتر است. و نیز نماز جماعتى را که مختصر بخوانند از نماز فرادى که آن را طول بدهند بهتر مىباشد.[1]
مستحبّ است انسان نماز را در اوّل وقت آن ...
■ چرا در رکعت سوم و چهارم نماز تسبیحات اربعه می خوانیم؟
احتمال دارد به جهت فضایل و اهمیت ویژه این ذکر در بین ذکرهای الهی باشد. چرا که نماز مهمترین عبادت است و در آن باید اعمال و سوره ها و اذکارِ مهم گنجانده شود.
ما در اینجا به گوشهای از فضائل این ذکر اشاره میکنیم:
1.تسبیحات اربعه باز دارندۀ از انواع ...