■ اگر نماز تشکر از خداست و بناست از نعمتهاي خداوند تشكر كنيم چرا حتما باید نماز بخوانيم و حال آنکه می توانیم حتی موقع خواب در حالی که در رخت خواب خود دراز کشیده ایم بصورت زبانی از خدا تشکر کنیم و لازم نيست حتما نماز بخوانیم؟

پاسخ: در ابتدا گفتنی است؛ نماز تنها جنبه شكرگزارى ندارد، بلکه عبادت چند منظوره است که بدون انجام دادن آن اهداف مشخص شده آن تامین نمی گردد.
کارکردهای فراوان دیگری در نماز وجود دارد که تنها در پرتو اقامه نماز است که می توان آنها را محقق ساخت. کارکردهایی همچون:
۱.طهارت و پاکیزگی از طریق وضو، غسل، لباس پاک و مکان پاک؛
۲.رعایت به حلال و حرام از جهت مکان غیر غصبی، آب مباح و لباس مباح؛
۳.توجه به زمانو نظم اوقات نماز؛
۴.یادآوری اصول اعتقادی در سوره حمد و...؛
۵.ارتباط روحی و عاطفی با الگوها و اولیای الهی (انعمت علیهم - عباد الله الصالحین -... )؛
۶.اعلام و شعار ( اذان و اقامه )؛
۷.وحدت و همدلی (نماز جماعت - نماز های جمعه و عید )؛
۸.نشاط (ارتباط با آب در وضو و غسل )
۹. همگرایی و نظم اجتماعی با برگزاری نماز جماعت؛
۱۰.تحرک بدنی ( قیام - رکوع و سجده )
حال آیا می توان گفت که تنها تشکر زبانی قابلیت جایگزینی نماز را دارد؟
علاوه بر آنچه گفته شد، تشكر از خداوند نيز وقتى عملى خواهد شد كه آنچه او خواسته است ما انجام دهيم؛ نه آنچه كه دلمان مى‏خواهد. چه اين كه روح عبادت، همانا عبوديت و بندگى است يعنى تسليم فرمان بودن كه طبيعتا بايد انضباط و مقرراتى باشد تا بنده را به آن امتحان نموده، روح بندگى را در او پرورش دهند.
براي سپاسگزاري از خدا بوسیله نماز نیز شکل خاصي وجود داردکه نمي توان آنرا ناديده گرفت. خداوند متعال براي نمازآداب وخصوصيات ويژه اي قرار داده که بايد رعايت شود تاعبادت و تشکر از خدا محسوب شود مثل بیان ذکرهاي مخصوص با شرائط خاص و در زمان خاص و معین. بنابراين وقتي ما مامور هستيم که نماز را بپا داريم وبراي نمازاوقات خاصي تعيين شده وارکان خاصي(نيت رکوع سجودو..) قرار داده شده، نمي توانيم به سليقه خود عمل کرده و ادعای تشکر از خداوند متعال نیز داشته باشیم!
1394/9/28 ساعت 13:55
کد : 51
لینک مطلب

■ فراموش کردن رکوع اگر نمازگزار هنگام سجده متوجه شود که رکوع را انجام نداده، آیا نمازش باطل است؟ چنانچه نماز باطل نیست چه وظیفه‌ای دارد؟

امام خامنه ای: اگر در حال سجده اول یا بعد از آن و پیش از وارد شدن در سجده دوم به یاد بیاورد که رکوع نکرده است، باید برخیزد و پس از ایستادن، رکوع کند و پس از آن، دو سجده را به جا آورد و نماز را تمام کند (و برای سجده زیادی به احتیاط مستحب پس از نماز، د ...

■ آیا می توان نماز را به خاطر جماعت از اول وقت به تأخیر انداخت؟

مستحب است انسان صبر کند که نماز را به جماعت بخواند و نماز جماعت از نماز اول وقت که فرادى یعنى تنها خوانده شود بهتر است. و نیز نماز جماعتى را که مختصر بخوانند از نماز فرادى که آن را طول بدهند بهتر مى‏باشد.[1] مستحبّ است انسان نماز را در اوّل وقت آن ...

■ چرا در رکعت سوم و چهارم نماز تسبیحات اربعه می خوانیم؟

احتمال دارد به جهت فضایل و اهمیت ویژه این ذکر در بین ذکرهای الهی باشد. چرا که نماز مهم‏ترین عبادت است و در آن باید اعمال و سوره ها و اذکارِ مهم گنجانده شود. ما در اینجا به گوشه‌ای از فضائل این ذکر اشاره می‌کنیم: 1.تسبیحات اربعه باز دارندۀ از انواع ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز