■ از فضیلت و اهمیت سورۀ حمد ما را آشنا کنید؟
پاسخ:
1.سورۀ حمد اساس قرآن
ابنعباس ـ که شاگرد تفسیری امیرالمؤمنین بودند ـ می گوید: «هر چیزی اساسی دارد و اساس قرآن سوره حمد است.» (1)
2.برترين سوره قرآن و درمان دردها
پیامبر اکرم (ص) به جابر بن عبدالله فرمودند: «برترین سورهای را که خداوند متعال در کتابش نازل فرموده به تو بیاموزم؟ جابر عرض کرد: آری پدر و مادرم به فدایت. حضرت به او سورۀ حمد را که اساس قرآن است تعلیم نمودند و پس از آن فرمودند: دربارۀ سورۀ برایت بگویم؟ باز با اشتیاق پاسخ مثبت داد. فرمودند: این سوره شفای از هر دردی بجز "سام" است و منظور از سام،"مرگ" است». (2)
3.سبعُ المَثانی
خداوند در سوره حِجر دو نعمتی که به پیامبرش عطا نموده است را یادآوری می کند و می فرماید: «و همانا ما به تو سبعالمثانى (سوره حمد) و قرآن بزرگ داديم» (3)
همۀ مفسران «السبع المثانی» را سورۀ حمد دانستهاند که چون مشتمل بر هفت آیه است "السبع" نامیده شده و چون در هر نماز دو بار خوانده میشود و یا اینکه دو بار نازل شده، یک بار در مکه و دیگر بار در مدینه، "المثانی" است. (4)
4.سورۀ حمد همتای قرآن
امیر مؤمنان (ع) فرمودند: "از پیامبر خدا (ص) شنیدم که فرمودند: خداوند عز و جل در خطاب به من اینگونه فرمود: بهراستى، به تو سبع المثانى [سورۀ فاتحه] و قرآن بزرگ را اعطا كرديم (5) که به واسطۀ سورۀ حمد بر من منتی ویژه گذاشته و آن را همتای قرآن عظیم قرار داده است. فاتحةالکتاب برترین موجودی گنجینههای عرش الهی است و خداوند عز و جل آن را به حضرت محمد (ص) اختصاص داده و آن حضرت را به آن شرافت بخشیده و در این جهت هیچ یک از پیامبران را با ایشان شریک نکرده به جز حضرت سلیمان(ع) که به او بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم را عطا فرموده است". (6)
5.ثواب قرائت سورۀ حمد معادل ثواب دو سوم قرآن
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: هر مسلمانی که سورۀ حمد را بخواند به اندازهای پاداش میگیرد که گویی دو سوم قرآن را تلاوت نموده است و به اندازهای که گویی به همۀ مؤمنان صدقه داده است. (7)
6.دارای اسم اعظم
امام صادق - عليه السلام – فرمودند: « اسم اعظم خداوند، در فاتحة الكتاب مندرج است.» (8)
__________________
(1)«و عن ابن عبّاس أنّه قال: إنّ لكلّ شيء أساساً، و أساس القرآن فاتحة الكتاب» ؛ شرح فروع الكافي (للمولى محمد هادي بن محمد صالح المازندراني) ؛ ج3 ؛ ص34
(2)اَنَّ النَّبِيَّ(ص) قَالَ لِجَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيِّ: "يَا جَابِرُ أَ لَا أُعَلِّمُكَ أَفْضَلَ سُورَةٍ أَنْزَلَهَا اللَّهُ تَعَالَى فِي كِتَابِهِ قَالَ فَقَالَ لَهُ جَابِرٌ بَلَى بِأَبِي أَنْتَ و أُمِّي يَا رَسُولَ اللَّهِ عَلِّمْنِيهَا- قَالَ فَعَلَّمَهُ الْحَمْدَ أُمَّ الْكِتَابِ ثُمَّ قَالَ يَا جَابِرُ أَ لَا أُخْبِرُكَ عَنْهَا قَالَ بَلَى بِأَبِي أَنْتَ و أُمِّي فَأَخْبَرَهُ قَالَ هِيَ شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ إِلَّا السَّامَ و السَّامُ الْمَوْت" (شعیری، جامع الأخبار، ص43).
(3)وَ لَقَدْ آتَيْناكَ سَبْعاً مِنَ الْمَثانِي وَ الْقُرْآنَ الْعَظِيمَ (حجر : 87)
(4)شرح فروع الكافي (للمولى محمد هادي بن محمد صالح المازندراني) ؛ ج3 ؛ ص34
(5)وَ لَقَدْ آتَيْناكَ سَبْعاً مِنَ الْمَثانِي وَ الْقُرْآنَ الْعَظِيمَ (حجر : 87)
(6)قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ(ع): "... سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (ص) يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ و جَلَّ قَالَ لِي يَا مُحَمَّدُ و لَقَدْ آتَيْناكَ سَبْعاً مِنَ الْمَثانِي و الْقُرْآنَ الْعَظِيمَ فَأَفْرَدَ الِامْتِنَانَ عَلَيَّ بِفَاتِحَةِ الْكِتَابِ و جَعَلَهَا بِإِزَاءِ الْقُرْآنِ الْعَظِيمِ و إِنَّ فَاتِحَةَ الْكِتَابِ أَشْرَفُ مَا فِي كُنُوزِ الْعَرْشِ و إِنَّ اللَّهَ عَزَّ و جَلَّ خَصَّ مُحَمَّداً و شَرَّفَهُ بِهَا و لَمْ يُشْرِكْ مَعَهُ فِيهَا أَحَداً مِنْ أَنْبِيَائِهِ مَا خَلَا سُلَيْمَانَ فَإِنَّهُ أَعْطَاهُ مِنْهَا بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم ..." (بحار الانوار، ج89، ص 227).
(7)"أَيُّمَا مُسْلِمٍ قَرَأَ فَاتِحَةَ الْكِتَابِ أُعْطِيَ مِنَ الْأَجْرِ كَأَنَّمَا قَرَأَ ثُلُثَيِ الْقُرْآنِ و أُعْطِيَ مِنَ الْأَجْرِ كَأَنَّمَا تَصَدَّقَ عَلَى كُلِّ مُؤْمِنٍ و مُؤْمِنَة" (بحار الانوار، ج89، ص 259).
(8)« اسْمُ اللَّهِ الْأَعْظَمُ مُقَطَّعٌ فِي أُمِّ الْكِتَاب» (وسائل الشيعة، ج6، ص: 39)
محتوا : برنامه اندرویدی پرسمان نماز
■ چه كنيم تا نمازمان را با خلوص نيت بخوانيم؟
خلوص نيت محصول معرفت است با شناخت اصولى و عميق از هستى و خداوند آدمى به اين نتيجه خواهيد رسيد كه همه چيز از او است و به او باز مىگردد: انا للّه و انا اليه راجعونآن گاه دل را متوجه او خواهد ساخت و با هيچ چيز و هيچ كس به جاى او حساب باز نخواهد كرد. ب ...
■ فلسفه قیام در نماز چیست؟
حاج میرزا جواد ملکی تبریزی در بیانی زیبا می فرمایند: «حقیقت قیام عبارت از ایستادن در پیشگاه پروردگار برای اداء حق عبودیت و بندگی او ... و بداند که در فردای قیامت او را در پیشگاه ذات اقدس خود ایستادنی است که چگونگی آن را این ایستادن تعیین می کند و لذا ...
■ آیا میتوان قضای نماز شب را بجا آورد؟
از جمله نمازهای مستحبی که در قرآن و روایات بر آن تأکید زیادی شده، نافلههای شبانه روزی، بویژه نافلۀ شب است.
نماز شب را میتوان بعد از گذشت وقت آن، به عنوان قضا بجا آورد و پاداش فراوانی هم برای آن در نظر گرفته شده است. پروردگار عالم نزد فرشتگان به بن ...