■ چرا بعد از جنابت، غسل واجب میگردد؟ ارتباط آن با نماز چیست؟
پاسخ:
1.در ابتدا باید دانست علت حقیقی بسیاری از واجبها و حرامها بر ما پوشیده است و خداوند عمداً آن را بیان ننموده است تا مطیع از عاصی شناخته شود؛ چرا که اگر علت واقعی بسیاری از احکام گفته میشد، انگیزه برخی مردم عمل به دستور خداوند نمی شد، بلکه بهرهمندی از منافع یا دفع ضررهای مادی و معنوی بود و این برای خداوند مهم است که شخص آنقدر در خداشناسی رشد کرده باشد که بدون چون و چرا دستور او را بپذیرد؛ همانگونه که پزشک از بیمار خود چنین میخواهد. در مورد وجوب غسل جنابت نیز حقیقت مطلب همین است؛
2.غسل جنابت برای انجام عباداتی همچون نماز و طواف و خواندن سورههای دارای سجده واجب است و بهخودی خود واجب نمیباشد تا بگوییم خداوند فقط برای درک این آثار بهداشتی آن را واجب نموده است.
3.برخی از این آثار بهداشتی که از شستشوی بدن حاصل میشود، با شستشوی ساده بدن (بدون نیت و شرایط دیگر غسل همانند رعایت ترتیب و…) نیز حاصل میشود. پس معلوم میشود که این آثار هدف اصلی اسلام نبوده است؛ بلکه هدف تحصیل طهارت باطنی قبل از نماز و… میباشد که با شرایط خاص بهدست میآید.
4.انسان هنگام نماز قرار است به دیدار خالق پاکی ها برود و از او طهارتِ روح را طلب کند، حال چگونه میتواند با جسمی آلوده به زیارت دوست برود و از او درخواست طهارت و رشد روح خود را بنماید.
5.البته در بعضی روایات به گوشهای از اسرار آن اشاره گردیده است.
امام رضا (ع) فرموده اند: « جنابت از تمام بدن بيرون مىآيد و لذا بايد تمام بدن را شست» (1)
همچنین فرمودند: "هنگام غسل با انگشتانت موهای سرت را باز کن تا آب به ریشه مو برسد؛ زیرا از پیامبر روایت شده است که در زیر هر مویی جنابتی وجود دارد". (2) (یعنی با جنابت تمام بدن، دچار آلودگی باطنی میگردد؛ لذا دستور به غسل (شستن) تمام بدن داده شده است. (3)
همچنین امام رضا(ع) فرمودند: "علت غسل جنابت، پاكيزگى است تا انسان را از آزردگىای که از آن كار ديده است، تطهير کند و همۀ تن او پاك گردد؛ زيرا جنابت، از همۀ بدن شخص برخاسته و از همينرو، تطهير همۀ بدن بر او واجب شده است؛ ولی در مورد ادرار و مدفوع اینگونه نیست؛ زیرا آنها بیش از جنابت اتفاق میافتد و بيرون آمدن آنها بدون شهوت است و خداوند، دربارۀ آنها وضو را کافی دانسته است، در حالى كه جنابت بیشتر از لذتجويى و لذتيابى و واداشتن خود به اين كار برای انسان رخ میدهد". (4)
امام صادق (ع) نیز در پاسخ زنديقى كه پرسيد: علت غسل جنابت چيست؟ فرمودند: "همانا آميزش كننده، كارى حلال انجام داده است و كار حلال هم مايۀ آلودگى نيست. جنابت، همانند حيض است؛ چرا كه نطفه، خونى است استحكام نايافته و آميزش هم امكانپذير نيست، مگر به حركتى سخت و شهوتى چيره. پس چون به پايان رساند، بدن، نفس مىكشد و مرد از نفس آن، در خود بويى بد احساس مىكند. غسل براى همين واجب شده است و البته غسل جنابت، افزون بر اين، امانتى است كه خداوند به بندگان خويش سپرده است تا از اين رهگذر، آنان را بيازمايد". (5)
البته این مسئله که جنابت همۀ بدن را تحت تأثیر قرار میدهد در آزمایشات علمی نیز به اثبات رسیده است (6)
__________________
(1)عِلَّةُ غُسْلِ الْجَنَابَةِ النَّظَافَةُ لِتَطْهِيرِ الْإِنْسَانِ مِمَّا أَصَابَ مِنْ أَذَاهُ وَ تَطْهِيرِ سَائِرِ جَسَدِهِ لِأَنَّ الْجَنَابَةَ خَارِجَةٌ مِنْ كُلِ جَسَدِهِ فَلِذَلِكَ وَجَبَ عَلَيْهِ تَطْهِيرُ جَسَدِهِ كُلِّهِ ؛ (وسائل الشيعه جلد اول صفحه 466)
(2)" و مَيِّزْ شَعْرَكَ بِأَنَامِلِكَ عِنْدَ غُسْلِ الْجَنَابَةِ فَإِنَّهُ نَرْوِي عَنْ رَسُولِ اللَّهِ(ص): "أَنَّ تَحْتَ كُلِ شَعْرَةٍ جَنَابَةٌ فَبَلِّغِ الْمَاءَ تَحْتَهَا فِي أُصُولِ الشَّعْرِ كُلِّهَا و خَلِّلْ أُذُنَيْكَ بِإِصْبَعِكَ و انْظُرْ أَنْ لَا تُبْقِيَ شَعْرَةً مِنْ رَأْسِكَ و لِحْيَتِكَ إِلَّا و تُدْخِلُ تَحْتَهَا الْمَاء" (الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا(ع)، ص83).
(3)در بدن انسان دو سلسله اعصاب نباتى وجود دارد كه تمام فعاليتهاى بدن را كنترل مي كنند " اعصاب سمپاتيك" و" اعصاب پاراسمپاتيك" اين دو رشته اعصاب در سراسر بدن انسان و در اطراف تمام دستگاهها و جهازات داخلى و خارجى گستردهاند، وظيفه اعصاب سمپاتيك " تند كردن" و به فعاليت واداشتن دستگاههاى مختلف بدن است و وظيفه اعصاب پاراسمپاتيك" كند كردن" فعاليت آنهاست، در واقع يكى نقش" گاز" اتومبيل و ديگرى نقش" ترمز" را دارد، و از تعادل فعاليت اين دو دسته اعصاب نباتى، دستگاههاى بدن بطور متعادل كار مي كند. گاهى جريانهايى در بدن رخ مي دهد كه اين تعادل را بهم مي زند، مثل مسئله" ارگاسم" (اوج لذت جنسى) است كه معمولا مقارن خروج منى صورت مي گيرد. از جمله
■ نماز وحشت چگونه خوانده میشود؟ آیا خواندن نماز وحشت یک نفر برای میت کافی است؟
در آموزههای دینی نمازی با عنوان(وحشت) وجود ندارد، بلکه آنچه به این نام در بین مردم معروف شده است نماز «لیلة الدفن» یا «صلاة الهدیه»[1] میباشد و آن نمازى است که در شب اول دفن مؤمن براى او خوانده میشود و به این خاطر نماز وحشت نامیده شده که فردى که ا ...
■ آیا سبقت عمدی در افعال نماز جماعت موجب فرادی شدن نماز است؟ 2. آیا در صورتی که سهوا زودتر از امام از سجده بلند شد و نمی دانداگر به سجده باز گردد میرسد یا نه آیا واجب است برگردد؟ 3. اگر سهوا فعل را زودتر ازامام انجام دهد وعمداً باز نگردد فرادی می شود؟
در سوالات شرعی باید مرجع محترم تقلید خودتان را ذکر کنید. ولی به هر حال به سوالات شما پاسخ داده می شود.
جواب اول؛ اگر متابعت در افعال ننماید نمازش صحیح است؛ گر چه معصیت کرده، بلى اگر در حال قرائت رکوع کند نمازش صحیح نیست بنا بر اقوى، چنانچه اگر مخا ...
■ دلیل فقهی تخییر بین تلاوت «سوره حمد» و یا ذکر «تسبیحات اربعه» در رکعتهای سوم و چهارم نماز، و نیز دلیل فقهی آهستهخواندن آنها چیست؟
نمازگزار در رکعت سوم و چهارم نماز، میتواند یک بار سورۀ حمد یا سه مرتبه تسبیحات اربعه بخواند، و اگر یک مرتبه هم تسبیحات اربعه گفته شود، کافى است.[1] در هر حال، حمد یا تسبیحات باید آهسته خوانده شوند.[2] درباره دلیل این دو حکم باید گفت:
الف) تخییر بین ...