■ قرآن مي فرمايد: « إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَر» (1)پس چرا کسانی که نماز می خوانند، گناه هم می کنند؟

پاسخ:
1.بازدارندگى از گناه، جزئى از طبيعت نماز است و حتی نماز سطحی و ناآگاهانه غیر ممکن است که هیچ گونه اثری نداشته باشد. كساني که نماز ناقص و سطحی می خوانند و گناه می کنند؛ اگر همان را نخوانند از آن هم آلوده تر خواهند شد و آنها هر چه نمازشان را کامل تر کنند، از گناه دورتر خواهند شد.
اگر كساني كه نام مسلماني دارند و نماز نمي خوانند را مقايسه كنيم با کسانی كه نمازِ سطحی می خوانند (به مقدارى كه تكليف از گردنش ساقط شود) ، خواهیم ديد که با نماز از بسيارى از كارها كه بى نماز از انجام آن اِبا ندارد، پرهیز می کند. اگر اين نمازگزار را با كسى مقايسه كنیم كه نماز بهتری می خواند، خواهیم ديد كه دومى از گناهان بيشترى پرهیز می کند.
2.در مورد علت اینکه افراد با نماز، مرتکب گناه می شوند می توان به دلایل متعددی اشاره نمود:
فقدان شرایط صحت نماز
بعضی افراد به دلیل كوتاهي در فراگيري و اجرایِ احکام وضو، تیمم یا غسل و یا قرائت، رکوع و سجود و... نمازشان صحیح نباشد و هرگاه نمازی از اصل باطل باشد دیگر توقع اینکه چنین نمازی بتواند بازدارنده گناه باشد معنا ندارد.
عدم قبولي نماز
امام صادق علیه السلام فرمودند: «هر كس دوست دارد بداند نمازش قبول شده يا نه، ببيند كه آيا نمازش او را از گناه و زشتي باز داشته يا نه؟ پس به هر قدر كه نمازش او را از گناه بازداشته، به همان اندازه نمازش قبول شده است.» (2)
عدم قبولی نماز موجب می شود تا نماز اثر بازدارندگی خود را از دست بدهد است. پس کسی که نماز می خواند و گناه هم می کند بایستی بررسی کند که کدام یک از موانع قبولی نماز را انجام می دهد. برخی موانع قبولی نماز عبارتند از چشم چرانی، رباخواری، عاق والدین، خوردن لقمه حرام، خوردن شراب، خیانت در معامله و...
خواندن نماز از روی عادت
ممكن است علت اينكه بعضى نمازگزاران مرتكب گناه مى شوند اين باشد كه نمازى كه مى خوانند از روى عادت است نه ترس از خدا؛ چون ترك عادت بسيار دشوار است، نماز را ترك نمى كند و معاصى را مرتكب مى شود.
امام صادق (ع) فرمودند: برای پی بردن به خوبی افراد به زیادی نماز و روزه شخص نگاه نکنید، زیرا چه بسا به آن عادت کرده است و ترک آن او را به وحشت می اندازد، ولیکن به راستگویی و امانت داری آنها نگاه کنید. (3)
وجود مانع در برابر این بازدارندگی
علامه طباطبایی (ره) می فرمایند: پيدايش صفت بازدارندگی از گناه اثر طبيعى نماز هست، و ليكن به نحو «اقتضاء» نه به نحو «عليّت تامه» تا تخلف نپذيرد و نمازگزار ديگر نتواند گناه كند، بلكه اثرش به مقدار اقتضاء است، يعنى اگر مانع و يا مزاحمى در بين نباشد اثر خود را مى‏بخشد، و نمازگزار را از فحشاء بازمى‏دارد، ولى اگر مانعى و يا مزاحمى جلو اثر آن را گرفت، ديگر اثر نمى‏كند، و در نتيجه نمازگزار آن كارى كه انتظارش را از او ندارند مى‏كند، ( مثلا ممکن است هوا و هوس‏هاى درونى شخص مانع تاثير نماز ‏شوند و آن را از اثر بیندازند. نماز چنین فردی در حد توان خود جلوى دشمن درونى را گرفته و مانع از فحشا و منكر می شود؛ ليكن نفس اماره‏اش قوى تر بوده و مانع از این اثر گذاری می گردد ) خلاصه ياد خدا، و موانعى كه از اثر او جلو مى‏گيرند، مانند دو كفه ترازو هستند، هر وقت كفه ياد خدا چربيد، نمازگزار گناه نمى‏كند، و هر جا كفه آن موانع چربيد كفه ياد خدا ضعيف مى‏شود، و نمازگزار از حقيقت ياد خدا منصرف مى‏گردد، و گناه را مرتكب مى‏شود. (4)
______________
(1)نماز را به‏پادار، كه همانا نماز (انسان را) از فحشا و منكر نهی می کند (عنكبوت : 45)
(2)«مَنْ أَحَبَّ أَنْ يَعْلَمَ أَ قُبِلَتْ صَلَاتُهُ أَمْ لَمْ تُقْبَلْ فَلْيَنْظُرْ هَلْ مَنَعَتْهُ صَلَاتُهُ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنْكَرِ فَبِقَدْرِ مَا مَنَعَتْهُ قُبِلَتْ مِنْهُ» ؛ (بحارالأنوار، ج 79، ص 198)
(3)«لَا تَنْظُرُوا إِلَى كَثْرَةِ صَلَاتِهِمْ وَ صِيَامِهِمْ فَإِنَّمَا هُوَ شَيْ‏ءٌ اعْتَادُوهُ فَإِنْ‏ تَرَكُوهُ‏ اسْتَوْحَشُوا وَ لَكِنِ انْظُرُوا إِلَى صِدْقِ الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ» ؛ (مشكاة الأنوار في غرر الأخبار ؛ النص ؛ ص89)
(4)طباطبايى سيد محمد حسين، تفسير الميزان، موسوى همدانى سيد محمد باقر، ج‏16، ص 201

محتوا : برنامه اندرویدی پرسمان نماز
1397/2/3 ساعت 10:46
کد : 453
لینک مطلب

■ چرا هر كار مي كنم از نماز لذت نمي برم و حس مي كنم فقط دارم يه سري كلمات ادا مي كنم اونم از سر وظيفه؟

اگر کسي نفس خود را که به توحيد گرايش دارد، با حب نفس، حب جاه و مقام، حب به دنيا و... دفن کند، ديگر عظمت و كبريايي خداوند متعال را در مقابل اين امور ناديده مي گيريد و اين همان مهمترين علتي كه موجب لذت نبردن انسان از نماز مي شود. امام صادق - عليه السل ...

■ 1- هركار مي كنم نمي توانم در نماز تمركز پيدا كنم و حواسم پرت مي شود. لطفا بگوئيد چه عواملي موجب عدم حضور قلب در نمازم مي شود به گونه اي كه نمي توانم يك نماز با خضوع و خشوع بخوانم؟ و آيا براي رفع اين عوامل راه حلي وجود دارد تا بتوانم نمازي با تمركز، بدون حواس پرتي و با حضور قلب داشته باشم؟

همانگونه كه گفته شد يكي از شرطهاي اساسي پذيرفته شدن نماز در نزد خداي متعال، مسأله«حضور قلب» در حين نماز است؛ و اين در حالي است كه متأسفانه بسياري از ما عبادتهاي خود را بدون حضور قلب و با حواس پرتي كامل انجام مي دهيم و به همين جهت است كه يك عمر نماز م ...

■ من دختزی 23 ساله هستم که مدتیست برایم سوالات زیادی پیش میاد..هیچ استاد فلسفه یا راهنمایی نمیشناسم که مستقیما با او صحبت کنم و پاسخ سوالاتم را بگیرم میخواهم ماجرایی را برایتان تعریف کنم تا نظرتان را بدانم.. من وقتی دبیرستانی بودم یک روز که برای امتحان هندسه هیچ چیز نخوانده بودم و امتحان به صورت نهایی برگزار میشد ، در راه حوزه امتحان از خدا کمک خواستم و گفتم خدایا من اطمینان دارم که تو نمیگذاری من از این درس ییفتم و مجبور به رفتن به مدرسه شبانه شوم.. وقتی به سر جلسه امتحان رسیدم در کمال تعجب معلم دوران راهنماییم را دیدم که همیشه خیلی به من لطف داشت..من هنگام امتحان اصلا به فکر تقلب نبودم و امید داشتم سوالات برایم آسان شوند اما بعد از دقائقی دیدم برگه ام سفید است و دو تا بیشتر جواب نداده ام با نا امیدی سرم را روی میز گذاشتم و به آینده بدم فکر میکردم که معلم طی یک برنامه ریزی زیرکانه برگه امتحانی که پر از جواب های درست بود و متعلق به یکی از دانش آموزان بود برای من آورد و اشاره کرد که بنویس.. من هم تمام جواب ها را نوشتم و با خوشحالی از حوزه خارج شدم و بلافاصله یاد باوری که به امداد خدا قبل از امتحان داشتم افتادم.. و اورا بسیار شکر کردم، اما اکنکون بعد از این همه سال برایم سوال شده که آیا این به راستی کمک خدا بوده یا امتحان الهی ؟ من در آن سن و موقعیت نمیفهمیدم در امتحان قرار دارم و آن کمک معلم را راهی برای نجات از مردود شدن میدانستم و یک شانس بزرگ و امدادی از طرف خدا.. اما اکنون شک پیدا کردم ولی ناراحتم اگر خدا امتحانم کرده باشد زیرا من توان قبول شدن در آن موقعیت را نداشتم وخدا که شرایطم را میدانسته آیا واقعا به من کمک کرده یا امتحان بوده؟حکم شرعیش را بعدا از مرجعم میپرسم لطفا شما مرا از این دوراهی فعلی خارج کنید که آیا خدا مرا امتحان کرد یا پاسخ به کمکم را داد

با سلام نکته اول: دنیای ما دنیای امتحانات است و هم چنانکه خداوند در قران می فرماید خداوند با نقص در اموال و جانها را ما را امتحان می کند نکته دوم: کمک از خداوند در ادامه حرکت و اراده خودماست یعنی ما باید کارمان را درست انجام دهیم و از خدا کمک می خو ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز