■ چرا ما آثار نماز را در زندگی خود نمی بینیم؟
پاسخ از طرف هادی مرادی: از مجموع آیات و روایات بر می آید که نمازها از نظر اثر گذاری بر سه قسم است :
نماز بی اثر :
نماز هایی که مهر « باطل » می خورند. چه بسیار افرادی که به دلیل کوتاهی در فراگیری احکام نماز ، بدون اینکه متوجه باشند نمازشان باطل است از همین رو بهره ای از آثار نماز نمی برند. و یا آنکه نماز خود را به جهت دیدن دیگران ( ریا ) می خوانند.
نماز با اثر کم :
نماز هایی که صحیح خوانده می شوند ولی بدون خشوع و خضوع ، بدون مراعات شرایط ، بدون رعایت آداب باطنی و عرفانی و ... هستند.
نماز پر اثر:
نمازهای نابی که تمامی شرایط قبولی نماز د آن رعایت می شود. این نماز بهترین وسیله برای قرب به خداوند است. این نماز عامل نیرومند و موثری است در صلاح حال فردو جامعه و عبادتی است که از جهت تربیت و سازندگی به راستی بی نظیر است.
■ فلسفه گفتن اذان و اقامه برای نماز چیست؟
در کتاب علل الشرایع، در روایتی از فضل بن شاذان، برخی از دلایل تشریع اذان و اقامه بیان شده است:
«... فَإِنْ قَالَ قَائِلٌ فَأَخْبِرْنِی عَنِ الْأَذَانِ لِمَ أُمِرُوا قِیلَ لِعِلَلٍ کَثِیرَةٍ مِنْهَا أَنْ یَکُونَ تَذْکِیراً لِلسَّاهِی وَ تَنْبِیهاً ل ...
■ با این که خداوند مکان و جهت خاصی ندارد، چرا باید به سمت قبله نماز خواند؟
پاسخ اول:
«به سبب آن که رو به سمت خانه خدا کردنِ ظواهرِ بدن انسان، مقدمه و وسیله و محرکی است برای روی کردن بواطن انسان به سوی جهت واحدی که همان خانه خدا باشد؛ همین امر باعث می شود که قلب انسان از حالت التفات به جهات مختلف خارج شود و تنها به یک سمت ...