■ چرا بعد از پایان نمازها به سه امام معصوم سلام می دهیم و به دیگر ائمه اطهار (علیهم السلام) سلام نمی دهیم ؟
پاسخ از طرف اصغر آیتی: در پاسخ به چند نکته اشاره می شود:
1. سلام به اهل بیت (علیهم السلام) نوعی تشکر از زحمات ایشان برای هدایت مومنین است.
2. یکی از بزرگترین نعمت هایی که خدای متعال به ما ارزانی داشته قرار دادن الگوهایی معصوم برای هدایت ما انسانها به رشد، سعادت و کمال انسانی است که لازم است از چنین ولایتی انسان همیشه و همه آن از خدای متعال تشکر نماید که چنین تشکری با نماد سلام به اهل بیت (علیهم السلام) انجام می گیرد.
3. درباره سلام به سه امام معصوم بعد از نمازها تا آنجایی که ما تحقیق کردیم دلیلی پیدا نکردیم اما در کتاب شریف مفاتیح الجنان در بخش تعقیبات مشترکه سلامی ذکر شده که بیانگر سلام به تمامی ائمه است که اینگونه آمده است:
و از ابن بابويه روايت شده: چون از تسبيح حضرت فاطمه عليها السّلام فارغ شدی بگو:
اَللًّهُمَّ أَنْتَ الْسَّلامُ وَ مِنْكَ الْسَّلامُ وَ لَكَ الْسَّلامُ وَ إِلَيْكَ يَعُودُ الْسَّلامُ سُبْحانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمّا يَصِفُونَ وَ سَلامٌ عَلَى الْمُرْسَلينَ وَ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمينَ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا النَّبِىُّ وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَكاتُهُ السَّلامُ عَلَى الأَئِمَّةِ الْهادينَ الْمَهْدِيّينَ اَلسَّلامُ عَلى جَميعِ أَنْبِياَّءِ اللّهِ وَ رُسُلِهِ وَ مَلاَّئِكَتِهِ اَلسَّلامُ عَلَيْنا وَ عَلى عِبادِ اللّهِ الْصّالِحينَ اَلسَّلامُ عَلى عَلِىٍّ اَميرِ الْمُؤْمِنينَ،
خدايا! تويى خداى سلامت «بی عيب» ، و سلامت تنها از تو سرچشمه میگيرد و تنها از آن توست و به سوى تو باز میگردد منزه است پروردگارت پروردگار صاحب عزت از صفاتى كه مشركان برايش بيان میكنند، و سلام بر فرستادگان او و ستايش خداى را است پروردگار جهانيان، سلام و بركات خدا بر تو اى پيامبر! ، سلام بر امامان هدايت گر، هدايت يافته، درود و سلام بر همه پيامبران خدا و فرستادگان و فرشتگانش، سلام بر ما و بر بندگان شايسته خدا، سلام بر على ع امير اهل ايمان،
اَلسَّلامُ عَلَى الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ سَيِّدَىْ شَبابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ أَجْمَعينَ اَلسَّلامُ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ زَيْنِ الْعابِدينَ اَلسَّلامُ عَلى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِىٍّ باقِرِ عِلْمِ النَّبِيّينَ اَلسَّلامُ عَلى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصّادِقِ اَلسَّلام عَلى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ الْكاظِمِ اَلسَّلامُ عَلى عَلِىِّ بْنِ مُوسَى الرِّضا اَلسَّلامُ عَلى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِىٍّ الْجَوادِ اَلسَّلامُ عَلى عَلِىٍّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْهادى اَلسَّلامُ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِي الزَّكِىِّ الْعَسْكَرِىِّ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ الْقاَّئِمِ الْمَهْدِىِّ صَلَواتُ اللّهِ عَلَيْهِمْ اَجْمَعينَ.
سلام بر حسن و حسين دو سرور تمام جوانان اهل بهشت، سلام بر على بن حسين زينت بخش عابدان، سلام بر محمد بن على شكافنده دانش انبياء، سلام بر جعفر بن محمّد آن امام راستگو، سلام بر موسى بن جعفر آن امام فرو برنده خشم، سلام بر على بن موسی آن امام قانع و خشنود، سلام بر محمد بن على آن امام بخشنده، سلام بر على بن محمد آن امام هدايتگر، سلام بر حسن بن على آن پاكيزه دربند، سلام بر حجت بن الحسن آن امام قيام كننده هدايت شده، درود و سلام خدا بر تمام آنان باد.
آنگاه هر حاجت كه دارى از خدا بخواه.
■ سلام ببخشید دیگه همام جماعت برای مدارس ثبت نام نمیکنید؟!
سلام
اگر منظورتان دوره ویژه ائمه جماعات مدارس (معراج ) هست، خیر فعلا ثبت نام نداریم. ...
■ بر اساس آموزههای عرفانی، آیا زمانی که انسان سر حال نیست، نباید نماز بخواند، حتی اگر قضا شود؟!
آنچه در پرسش مطرح شده است، در مورد مستحبات - آن هم در برخی شرایط – میتواند صحت داشته باشد؛ یعنی زمانی که انسان حال خوشی ندارد و نمیتواند حداقل ارتباط را با خدا برقرار کند، نباید خود را به مستحباتی چون نمازهای مستحب وادار کند. پیامبر اسلام(ص) در این ...
■ آثار و فواید نماز چیست ؟
نماز، آثار و فواید زیادی دارد که در اینجا به اهم آنها اشاره می کنیم:
1ـ از بین بردن گناهان
قرآن کریم می فرماید:
«و أقِم الصلوة طَرَفَی النّهار و زُلَفاً من اللّیل انّ الحسنات یُذهِبْنَ السیئات ذلک ذکری للذّاکرین»( سوره هود (11) آیه 114)
«در دو طر ...