■ چرا بعد از پایان نمازها به سه امام معصوم سلام می دهیم و به دیگر ائمه اطهار (علیهم السلام) سلام نمی دهیم ؟
پاسخ از طرف اصغر آیتی: در پاسخ به چند نکته اشاره می شود:
1. سلام به اهل بیت (علیهم السلام) نوعی تشکر از زحمات ایشان برای هدایت مومنین است.
2. یکی از بزرگترین نعمت هایی که خدای متعال به ما ارزانی داشته قرار دادن الگوهایی معصوم برای هدایت ما انسانها به رشد، سعادت و کمال انسانی است که لازم است از چنین ولایتی انسان همیشه و همه آن از خدای متعال تشکر نماید که چنین تشکری با نماد سلام به اهل بیت (علیهم السلام) انجام می گیرد.
3. درباره سلام به سه امام معصوم بعد از نمازها تا آنجایی که ما تحقیق کردیم دلیلی پیدا نکردیم اما در کتاب شریف مفاتیح الجنان در بخش تعقیبات مشترکه سلامی ذکر شده که بیانگر سلام به تمامی ائمه است که اینگونه آمده است:
و از ابن بابويه روايت شده: چون از تسبيح حضرت فاطمه عليها السّلام فارغ شدی بگو:
اَللًّهُمَّ أَنْتَ الْسَّلامُ وَ مِنْكَ الْسَّلامُ وَ لَكَ الْسَّلامُ وَ إِلَيْكَ يَعُودُ الْسَّلامُ سُبْحانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمّا يَصِفُونَ وَ سَلامٌ عَلَى الْمُرْسَلينَ وَ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمينَ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا النَّبِىُّ وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَكاتُهُ السَّلامُ عَلَى الأَئِمَّةِ الْهادينَ الْمَهْدِيّينَ اَلسَّلامُ عَلى جَميعِ أَنْبِياَّءِ اللّهِ وَ رُسُلِهِ وَ مَلاَّئِكَتِهِ اَلسَّلامُ عَلَيْنا وَ عَلى عِبادِ اللّهِ الْصّالِحينَ اَلسَّلامُ عَلى عَلِىٍّ اَميرِ الْمُؤْمِنينَ،
خدايا! تويى خداى سلامت «بی عيب» ، و سلامت تنها از تو سرچشمه میگيرد و تنها از آن توست و به سوى تو باز میگردد منزه است پروردگارت پروردگار صاحب عزت از صفاتى كه مشركان برايش بيان میكنند، و سلام بر فرستادگان او و ستايش خداى را است پروردگار جهانيان، سلام و بركات خدا بر تو اى پيامبر! ، سلام بر امامان هدايت گر، هدايت يافته، درود و سلام بر همه پيامبران خدا و فرستادگان و فرشتگانش، سلام بر ما و بر بندگان شايسته خدا، سلام بر على ع امير اهل ايمان،
اَلسَّلامُ عَلَى الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ سَيِّدَىْ شَبابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ أَجْمَعينَ اَلسَّلامُ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ زَيْنِ الْعابِدينَ اَلسَّلامُ عَلى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِىٍّ باقِرِ عِلْمِ النَّبِيّينَ اَلسَّلامُ عَلى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصّادِقِ اَلسَّلام عَلى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ الْكاظِمِ اَلسَّلامُ عَلى عَلِىِّ بْنِ مُوسَى الرِّضا اَلسَّلامُ عَلى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِىٍّ الْجَوادِ اَلسَّلامُ عَلى عَلِىٍّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْهادى اَلسَّلامُ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِي الزَّكِىِّ الْعَسْكَرِىِّ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ الْقاَّئِمِ الْمَهْدِىِّ صَلَواتُ اللّهِ عَلَيْهِمْ اَجْمَعينَ.
سلام بر حسن و حسين دو سرور تمام جوانان اهل بهشت، سلام بر على بن حسين زينت بخش عابدان، سلام بر محمد بن على شكافنده دانش انبياء، سلام بر جعفر بن محمّد آن امام راستگو، سلام بر موسى بن جعفر آن امام فرو برنده خشم، سلام بر على بن موسی آن امام قانع و خشنود، سلام بر محمد بن على آن امام بخشنده، سلام بر على بن محمد آن امام هدايتگر، سلام بر حسن بن على آن پاكيزه دربند، سلام بر حجت بن الحسن آن امام قيام كننده هدايت شده، درود و سلام خدا بر تمام آنان باد.
آنگاه هر حاجت كه دارى از خدا بخواه.
■ هم اتاقی من نماز نمی خواند و اهل گناهان هم هست و با اینکه به یک اندازه درس می خوانیم ولی از من موفق تراست. و خوش شانس تر است و همیشه با غرور می گوید: « خدا با من است ». سوال من این این است که چرا از من موفق تر است؟
1- موفقیت تحصیلی و پیشرفت های مادی نتیجه تلاش و استعداد انسان است. چه بسا این فرد از استعداد و دقت بیشتری بهره مند باشد. بنابراین در شرایط مساوی با بهره هوشی مساوی و وقت کاری یکسان ، به مقایسه اقدام کنیم. بدیهی است که وقتی دونفر با بهره هوشی و دقت و ...
■ سلام
همسر من نماز نمی خواند البته اعتقاد دارد ولی از تنبلی نماز نمی خواند چی کار باید بکنم ؟
با سلام
عامل و موثر اصلی در مسئله گرایشهای معنوی و رفتارهای مذهبی همکاران و دوستان هستند و خانم شاید کمتر بتواند نقش موثری در این موضوع داشته باشد منتها با فعال کردن یک فضای رفت و آمدهای خانوادگی با یکسری افرادی که شوهر شما آنها را دوست دارد و با ای ...