■ با سلام و تحیت
حدود یکسال اخیرکه در مساجد مختلف در نماز جماعت شرکت کردیم (برخلاف سالهای قبل) یک دعای چند بخشی بین نماز(و گاها در پایان نماز جماعت) خوانده می شود که حدود 7 جمله عربی است و یکی از جملات « و زَوِّجْنَا مِنَ اَلْحُورِ اَلْعِينِ» است. بنده اطلاع دقیقی از سند این دعا و ضرورت قرائت آن در بین نماز جماعت ندارم ولیکن شیوع قرائت این دعا در مساجد و ضرورت یا عدم ضرورت خواندن آن در بین این همه دعا و آثار مثبت؟ یا منفی که می تواند در بین خانواده ها (پس از مباحثه و مشاجره احتمالی) داشته باشد شاید بهتراست مورد بررسی و مداقه قرار بگیرد.
قطعا این دعا برگرفته از آیات و احادیث می باشد ولیکن آیا نافع است امروزه در بین نماز جماعت قرائت شود؟ خواهشمند است به بنده پاسخ دهید.
مدرس دانشگاه
پاسخ: با سلام
این فراز در دعاهای متعددی آمده است و در کتب مورد تایید نیز ثبت شده است از جمله در :"مصباح المتهجد و سلاح المتعبد ؛ ج2 ؛ ص429"، "إقبال الأعمال (ط - القديمة) ؛ ج1 ؛ ص166" و "إقبال الأعمال (ط - القديمة) ؛ ج1 ؛ ص166"
دعاها و فرازهای آن مانند داروخانه ای هستند که در آن برای تمام حالات و نیازهای انسان نکاتی دارد. اما اینکه چه دعا و جمله و فرازی از آن در مساجد و نمازهای جماعت بیان شود به ذوق تربیتی افراد وابسته است.
از آنجا که این دعا در روایات آمده و اهل بیت از خداوند خواسته اند، نشان از این دارد که این دعا مستحب است. اما خوب است که در مساجد به تناسب جمعیت و ایام مختلف دعاهای متعدد خوانده شود. اما دعاهایی که لازم است پیوسته از خداوند خواسته شود را باید از خود اهل بیت آموخت. در روایات به دعا برای ظهور حضرت مهدی ع، دعا برای عاقب بخیر شدن، رفع گرفتاری از دوستان و همسایگان تاکید بیشتری شده است.
رجوع به صحیفه سجادیه می تواند ما را با دعاها و دعاهایی که تاکید بر آن شده آشنا کند.
■ نظر فلسفه نسبت به نماز چیست؟
فلسفه، دانش مرتبط با مسائل کلی هستی بوده[1] و نسبت به مسائل جزئی هستی مستقیماً نظر نمیدهد. البته از مسائل کلی که در فلسفه مطرح میشود میتوان حکم فلسفه را نسبت به نماز استنباط کرد.[2] توضیح اینکه از نظر فلسفه اسلامی و حکمت متعالیه، تنها وجود مستقل ...
■ معیار حدّ ترخّص شنیدن اذان و دیدن دیوارهای شهر است، آیا یکی از آن دو کافی است یا این که باید هر دو با هم وجود داشته باشند؟
حد ترخص مکانی است که در آنجا صدای اذان متعارف و بدون بلندگوی شهر شنیده نمی شود.
منبع: اجوبةالاستفتائات مقام معظم رهبری ...
■ اگر کسی در سجده اول و یا پيش از آن که وارد سجدهی دوم نماز شود، متوجه شود رکوع را انجام نداده است، چه وظیفه ای دارد؟
بايد برخيزد و از حالت ایستاده به رکوع برود و پس از آن دو سجده را بجا آورد و نماز را تمام کند و بعد از نماز، بنابر احتياط مستحب، دو سجدهی سهو به خاطر سجدهی زيادی، انجام دهد.
نکته: اگر پس از رسیدن به سجدهی دوم یادش بیاید: نمازش باطل است (زیرا یک رک ...