■ فلسفه اینکه در نماز عید خطبه ها را بعد از نماز می خوانند اما در نماز جمعه این مساله برعکس می باشد چیست؟
پاسخ: امام رضا علیه السلام در تبیین علت این مساله فرموده اند:« به خاطر آن كه جمعه امر مستمر و دائمى است و در هر ماه چند مرتبه و در هر سال تعداد زيادى مراسم نماز جمعه اجراء مىشود و قاعدتا و غالبا هر امرى كه بر مردم زياد تكرار شد از آن ملول شده و حتى الامكان سعى مىكنند آن را ترك كنند لذا در نماز جمعه خطبه را اوّل قرار دادند تا بدين وسيله مردم را نگه داشته تا در نماز شركت كنند و امّا نماز عيدين در هر سال دو مرتبه انجام مىشود و آن از نماز جمعه اعظم و اهمّ مىباشد و ازدحام و اجتماع شركتكنندگان در آن بيشتر و مردم در آن راغبتر هستند و به فرض اگر بعد از نماز برخى و اندكى از مردم متفرق شوند عموم و اكثرشان باقى مىمانند و همان طورى كه گفتيم نفرات متفرقين زياد و كثير نيست تا با پراكندهشدنشان نماز سبك شمرده شود و موجب استخفاف آن فراهم گردد .
■ علت اصرار و تأکید بر نماز جماعت در اسلام چیست؟
در یک نگاه میتوان نقش دین در زندگی انسانها را به دو بخش تقسیم کرد:
1. نقش دین در زندگی فردی: دین وسیلهای است برای تقرّب انسان به خداوند؛ تا در نهایت، انسان به کمال خود برسد دین در این رویکرد، نقشی فردی داشته و محدوده آن نیز تنها در زندگی فردی می ...
■ اگر نماز نخوانيم و قرآن نخوانيم چه ميشود؟
ترك نماز از گناهان كبيره مي باشد و باعث قطع تنها رابطه مستقيم بشر با خالق خود مي باشد و چنين شخصي به حال خود رها خواهد شد.لذا توصيه مي گردد كه هر چه زودتر ضمن استغفار، با جستجو و يافتن علت اين گناه آن را برطرف كند تا دوباره آلوده به گناه نشود:
...
■ در خصوص نحوه بجا آوردن نمازهای قضای زیاد بگونهای که خسته کننده نباشد چگونه است؟
در خصوص چگونه خواندن نمازهاي قضا شده نيز براي اينكه بتوان تمام آن را به جا آورد بگونه اي كه خسته کننده نشده و باعث زدگي نگردد چند راهکار و توصيه پيشنهاد مي شود:
الف – در خواندن قضاي نمازها نبايد خود را تحت فشار قرار داده بلكه بايد براي آن برنامه ريز ...