■ چرا روز فطر به عنوان عید قرار داده شده است؟
پاسخ: در روایت اهل بیت علیهم السلام در خصوص فلسفه قرار داده شدن روز فطر به عنوان عید دو علت عمده ذکر گردیده است
الف: آن كه روز فطر اوّلين روزی است كه پس از یک ماه روزه گرفتن، خداوند متعال در آن اجازه خوردن و آشامیدن را به بندگانش داده است لذا حقّ تعالى دوست دارد كه مردم در اين روز اجتماع كرده و او را حمد نموده و تقديسش نمایند.
ب:اجتماع مردم جهت حمد و سپاس در برابر نعمت هایی که خداوند متعال بر برندگانش منت نهاده بوسیله اقامه نماز و پرداخت زکات فطره و... .
■ آيا کسي مسلمان باشد و نماز نخواند و بگويد مهم اينكه« انسان ذاتش پاك باشه و دل پاک داشته باشه»!! بنابراین آیا بهتر نیست که به جای نماز ظاهری، قلب پاک داشته باشیم؟ خیلی ها نماز می خواند اما مشکل دارند؟
در این باره اشاره به چند نکته شایان توجه است؛
1. بدیهی است در اسلام کیفیت، بیشتر از کمیت و باطن، بیشتر از ظاهر!! مورد توجه و تاکید قرار گرفته است.
2. تاثیرگذاری متقابل ظاهر و باطن قابل انکار نیست چنان که آراستگی چهره و لباس در نشاط و شادابی روحیه م ...
■ شنيده ام در هنگام خواندن نماز هنگام خواندن آيه«اياک نعبد و اياک نستعين» اگر حواست به چيزي غير از خدا باشد دچار شرک شده اي. آيا اين مطلب درست است؟
آیه شریفه ایاک نعبد و ایاک نستعین بیانگر توحید افعالی و عبادی است و اعتقاد به تاثیر گذاری در نظام هستی را برای غیر خدا نفی می کند و این مفهوم بزرگ را در خود دارد که در نظامی بزرگ همراه با مجموعه ای از خدا خواهان این سخن را ابراز می کند.
اما اینکه اگ ...
■ کسانی مدعی مراتب بالای عرفانی هستند؛ ولی نماز نمی خوانند ! سوال من اين است كه آیا کسی می تواند بدون نماز به مراتب بالای عرفانی رسید؟
چنين افرادي نه تنها به هیچ مرتبه ای از عرفان نرسیده اند؛ بکله به درجات حیوانی سقوط کرده اند؛ زیرا عبادت رمز کمال انسانیت است و هر چه یقین و عرفان انسان بیشتر باشد، عبادت او از اوج بیشتری برخوردار خواهد بود؛ همانگونه که این امر در عبادت ها و نمازهای ح ...