■ چرا براي نماز جمعه خطبه قرار داده شده؟ و علت اينكه امام جمعه بعد از اتمام خطبه اول مي نشيند و سپس برمي خيزد و خطبه دوم را شروع مي كند چيست؟
پاسخ: در روایتی امام رضا عليه السلام به بيان علت قرار داده شدن خطبه براي نماز جمعه پرداخته وفرموده است:«جمعه محلّ اجتماع عموم بوده لذا خداوند متعال خواسته است كه امام جمعه سبب شود براى موعظه مردم و ترغيب نمودن آنها به طاعت و ترس از گناه و انجام تكاليف و بازداشتن شان بر آنچه اراده دارند كه عبارت باشد از مصلحت دين و دنياى آنها و نيز به ايشان خبر دهد از آفات و احوالى كه در آنها ضرر و منفعت آنها مىباشد در حالى كه ائمّه جماعات در غير جمعه فاعل اين امور نمىتوانند باشند زيرا تنها امامى كه منفصل از نماز و جدا از آن مىتواند اين امر را عملى سازد امام جمعه مىباشد .»
اما علت اینکه امام جمعه بعد از اتمام خطبه اول مي نشيند و سپس برمي خيزد و خطبه دوم را شروع مي كند این است که امام جمعه با این کار بين دو خطبه فاصله می اندازد تا دو خطبه صدق کند نه يک خطبه.
■ چرا خداوند از مردان نماز بیشتری خواسته است؟ (چون زنان حداقل چند روز در ماه نبايد نماز بخوانند)
نماز مردان به طور متوسط از زنان بیشتر نیست، زیرا زنان حدود شش سال زودتر از پسران قابليت و ظرفيت انجام تكاليف را پيدا مي كنند و در ايام بارداري و بخشي از زمان شيردهي و پس از يائسگي عادت ماهانه ندارند، ميزان عبادات زنان و مردان، چندان تفاوتي با يكديگ ...
■ اهميت و جايگاه نماز را از ديدگاه قرآن بيان كنيد؟
نگاهي گذرا به آيات قرآن كريم گوياي اهميت زياد نماز در اين كتاب آسماني مي باشد كه در اينجا جهت پاسخ به اين سوال به بررسي اجمالي جايگاه و اهميت نماز از منظر قرآن مي پردازيم.
يك – معرفي نماز به عنوان فريضه اي كه در هيچ حالتي از انسان ساقط نمي شود
در ...