■ فلسفه اين ثواب هاي عجيب براي نماز هاي مستحبي در مفاتيح چيه؟ اغراقي در اين زمينه صورت نگرفته؟ فکر نمي کنيد تأثير سوئي در شيعيان بذاره؟
پاسخ: ثواب هايي كه براي نمازهاي مستحبي در كتاب مفاتيح و ديگرکتب ادعيه مطرح شده است اگر چه در نگاه اوليه اغراق آميز به نظر مي رسد اما اگر در كتاب هاي معتبر و با سند محكم باشد قابل قبول است مگر اينكه از منابع غير معتبر نقل شده باشد كه در اين صورت بايد سند آنها بررسي شود.
شيخ عباس قمي (ره) مولف كتاب مفاتيح الجنان خبره در فن حديث بوده ومطالب نقل شده در مفاتيح عموما سند دارد وخود ايشان در مواردي که سند محکم نداشته اشاره ورد کرده اندو يا نحوه صحيح آنرا آورده اند.
درباره ثواب های نمازهای مستحبی اشاره به چند نکته شایان توجه است؛
1- فضل و رحمت الهي بي حد و حصر است و آن چه از شخص کريم انتظار مي رود همانا لطف و رحمت بيش از حد معمول است. در غير اين صورت با ديگران تفاوتي نخواهد داشت لذا خداوند با گناهان براساس عدل برخورد مي کند. اما در برابر نيکي ها و عبادت ها براساس لطف و رحمت پاداش مي دهد.خداوند مي خواهد زمينه هاي اميد وبا زگشت را درپيش پاي مردم قرار دهد تادر صورت ارتکاب گناه وکوتاهي در عبادت خود را در بن بست نبينند وراه اصلاح وجود داشته باشد.لذا اين عبادات مستحبي قرار داده شده تا راه جبراني باشد باشدبراي آنها که مي خواهند در مسير تکامل قدم بگذارند.
2- اين ثواب ها مشروط است به رعايت ساير شروط مثلا نمازي كه در آن وعده بخشش از گناهان داده شده مشروط است به صحيح انجام دادن عمل و رعايت ساير شرايط توبه از جمله تصميم به عدم بازگشت به گناه و جبران خطاهاي گذشته مثل اداء حق الناس و... مي باشد، لذا هرگز نبايد تصور کرد که ذکراين ثواب ها چراغ سبزي است براي شيعيان جهت معاف شدن از تکاليف يا خداي ناکرده انجام معاصي. چراكه هيچ عملي مصونيت مادام العمر براي انسان به ارمغان نمي آورد بلكه بايد به همه وظائف و تکاليف عمل کرد واجبات را انجام داد محرمات را ترک نمود و اميد به فضل الهي داشت که اين ثواب ها به ما داده شود.
3- طبقه بندي ثواب ها متناسب با ميزان تاثيرگذاري در هدايت انسان هاست. لذا اگر براي برخي عبادت ها و يا اعمال ثواب فراوان ذکر شده به اين منظور است. به طور مثال براي شرکت در مجلس امام عليه السلام و يا گريه بر امام حسين عليه السلام و يا برخي نمازها، ثواب بسيار ذکر شده است. زيرا بسيار ديده شده که برخي افراد در بهره مندي از يک مجلس امام حسين عليه السلام و يا برگزاري يک نماز خاص نقطه عطفي در زندگي آنها صورت مي پذيرد و موجب هدايت هميشگي آنها مي شود.
■ وجود سلام در نماز چه فلسفه اي دارد و چرا به جاي اينكه در اول نماز گفته شود در آخر نماز گفته مي شود؟
آخرين مرحله نماز، سلام و درود فرستادن بر پيامبر اكرم(ص)، بندگان صالح و همه نمازگزاران است.
«تكبيرة الاحرام» اجازه ورود به نماز و«سلام» اجازه خروج از آن است.
در باره حكمت و فلسفه«سلام؟» مىتوان به موارد زير اشاره كرد:
يگانگى و همدلى مسلمانان
ن ...
■ دلیل تاکید بر نماز اول وقت چیست؟ آیا بهتر نیست هرگاه وقت داشتیم نماز بخوانیم؟
بطور طبيعي هر کاری زمانی ویژه دارد که در صورت تحقق یافتن در آن زمان، دارای تأثیر بیشتر و مناسبتر خواهد بود. برای مثال، ورزش یا خوردن غذا و مصرف دارو هر کدام زمان خاصی میطلبد - اگردر شرایط و فرصت مناسب خودش باشد، بسیار آرامش بخش و مفيد خواهد بود؛ ول ...
■ آیا دعا کردن در رکوع مستحب است؟
در مورد ذکر رکوع باید گفت انسان هر ذکری در رکوع بگوید کافی است و احتیاطاً[1] آن ذکر به اندازه ی سه مرتبه «سبحان الله» یا یک مرتبه «سبحان ربی العظیم و بحمده» باشد.[2]
در باره اذکاری که می توان در رکوع گفت روایاتی به ما رسیده است:
در رو ...