■ فلسفه اينكه در هنگام بروز زلزله، خورشيد گرفتگي و ماه گرفتگي و... بايد نماز آيات بخوانيم چيست؟
پاسخ: خواندن نماز آيات، براي توجّه دادن به منشاء اصلي آفرينش و دگرگونيهاي طبيعت، يعني خداي تواناست و درسي از توحيد به مردم مي آموزد.
روايت است كه هنگام درگذشت ابراهيم، فرزند كوچك پيامبر، خورشيد گرفت. مردم با خود مي گفتند كه اين كسوف و خورشيد گرفتگي، به خاطر فقدان پسر رسول خدا صلّي الله عليه وآله است. پيامبر خدا صلّي الله عليه وآله براي تصحيح افكار و برداشت ها منبر رفت و پس از حمد و ثناي پروردگار، فرمود:
ايُّهاالنّاسُ! اِنَّ الشَمْسَ والْقَمَرَ آيَتانِ مِنْ آياتِ اللّهِ، يَجْريانِ باءمْرهِ مُطيعانِ لَهُ لايَنْكَسِف انِ لِمَوْتِ اَحَدٍ وَ لا لِحَياتِهِ، فَاذَا انْكَسَفتا اَوْ واحِدةٌ مِنْهُما فَصَلُّوا
اي مردم! خورشيد و ماه، دو نشانه از نشانه هاي الهي اند، به فرمان او جريان دارند و مطيع اويند، و بخاطر مرگ يا زندگي كسي، گرفته نمي شوند. پس اگر هر دو يا يكي از آن دو گرفت، نماز بگذاريد.
امام رضا عليه السلام در بيان علت نماز آيات به هنگام كسوف فرموده اند: كسوف آيهاي است از آيات خدا كه نمي دانيم به نشانه رحمت حقّ عزّ و جلّ ظاهر شده يا به منظور عذاب الهي پديد آمده، باري نبي اكرم صلّي اللَّه عليه و آله دوست دارند كه امّتشان هنگام ظهور كسوف در مقابل خالق و راحم فزع و جزع و تضرّع نموده تا شرّ آن از ايشان دفع گشته و بدين وسيله از امر مكروه مترتّب بر آن مصون بمانند چنانچه قوم يونس وقتي در مقابل حقّ عزّ و جلّ تضرّع و جزع و فزع نمودند باري تعالي عذاب را از آنها برگرداند.
امام صادق عليه السلام از پدرش نقل مي كند كه فرمود:
زلزله ها و گرفتگي ماه و خورشيد و بادهاي سخت و وحشت زا، از نشانه هاي قيامت است. هر گاه يكي از اينها را ديديد، به ياد بر پائي قيامت بيفتيد، به مسجدها پناه بريد و نماز بخوانيد.
■ آیا ادای برخی از اذکار و ادعیه در نماز ، با حالت گریه و ... دلیل خاصی دارد؟
در مورد نماز آنچه تاکید شده است خشوع و خضوع در پیشگاه معبود است که ممکن است همراه با تضرع یا گریه باشد. این حالت ها مربوط به قلب بوده و بطور طبیعی و از سر اخلاص واقع می شوند و گاه ممکن است در ظاهر هم آثار خود را آشکار کنند و این مربوط به خصوصیت شخصی ...
■ سکوت هنگام تلاوت قرآن، آیا ویژه تلاوت در نماز است و یا شامل هر تلاوتی میشود حتی اگر توسط رادیو و نوار و سیدی باشد؟!
بر اساس آیه 204 سوره اعراف، باید هنگام تلاوت قرآن ساکت بود. آنچه در شأن نزول این آیه آمده است، نشانگر آن است که مراد اولیه از آیه، سکوت هنگام تلاوت در نماز است و برخی روایات نیز ناظر به همین مطلبند.
امام باقر(ع) فرمود: «اگر پشت سر امام بودى در دو رک ...
■ آیا میتوان در تشهد نمازهای واجب، اضافه بر دستور رسالۀ عملیه، الفاظ و اذکاری دیگر به زبان آورد؟
درباره ذکر تشهد، روایات متعددی وجود دارد و همه فقها آنچه که در رساله ها آمده است را کافی میدانند. اما نسبت به گفتن اذکار بیشتر، اگر به قصد عدم ورود(یعنی انجام آن به قصد عدم داشتن دلیل شرعی) باشد مانعی ندارد. ولی اگر با قصد ورود خوانده شود، با توجه ب ...