■ بعضي مي گويند فلسفه نماز اين است كه انسان را از فحشا و منكر باز بدارد پس كسي كه فحشا و منكر را مرتكب نمي شود، نيازي به نماز خواندن ندارد؟ ما نيز گناه نمي كنيم به همين خاطر هم نماز نمي خوانيم.
پاسخ: اگر قرار بود با اين استدلال كسي نماز نخواند، بايد چهارده معصوم عليه السلام به خاطر معصوم بودنشان از اقامه نماز معاف مي شدند و حال آنكه اين بزرگواران بيشتر از همه نماز مي خواندند.
ادعاي چنين افرادي مبني بر گناه نكردنشان يك ادعاي پوچ و بي اساس است چرا كه بدترين گناهي كه هر روز مرتكب مي شوند، تخلف از دستور الهي مبني بر ترك نماز است و شايد ادعاي اين افراد به خاطر عدم شناخت آنها از گناهان مي باشد كه در اين صورت توصيه مي كنيم براي آشنايي با گناهان به كتاب« گناهان كبيره» شهيد محراب آيت الله دستغيب مراجعه نمايند.
فلسفه و آثار و بركات نماز منحصر در بازدارندگي از گناه نيست بلكه مجموعه اي از حكمت ها و آثار و بركات در آن نهفته است كه با ترك نماز، انسان از تمامي اين آثار محروم مي گردد.
■ چرا نماز بايد بخوانيم؟مگر نمي شود ما در ذهنمان ذکر خدا را بگوييم و يا بر زبان بياوريم؟پس چه نيازي به خواندن نماز است؟
چرا نماز بايد بخوانيم؟مگر نمي شود ما در ذهنمان ذکر خدا را بگوييم و يا بر زبان بياوريم؟پس چه نيازي به خواندن نماز است؟
اصلا فلسفه نماز خواندن چيست؟
پاسخ:
عبادت خداوند انجام هر عملي است که انسان را به خدا نزديک ساخته و از زشتيها دور نمايد.
...
■ چرا با آنکه در روایات، نماز با نعلین مجاز اعلام شده، ولی فقها از نماز خواندن با کفش منع کردهاند؟
روایاتی پیرامون نماز خواندن با نعلین و مسح کشیدن بر روی نعلین وجود دارد:
۱. امام صادق(ع): «زمانی که نماز میگزاری، اگر نعلین تو پاک باشد با نعلین نماز بخوان که اینگونه نماز گزاردن از سنت است».[1]
۲. راوی: بارها امام صادق(ع) را دیدم که با نعلین نم ...
■ شرایط قبولی نماز چیست؟
شرایط قبولی نماز چیست؟
نمونه هايي از شرايط قبولي نماز از اين قرار است (1) :
1.ايمان به خدا
قرآن می فرماید : «كسى كه انكار كند آنچه را بايد به آن ايمان بياورد، همه اعمال او تباه مىگردد» (2)
2.پذیرفتن ولايت امامان
امام باقر ـ عليه السّلام ـ فرمو ...