■ مگر خدا نفرموده است که حق الناس رو رعايت کنيد من از حق الله ميگذرم به همين سبب بعضي افراد مي گند که ما نماز نمي خوانيم و مسائل ديگر رو رعايت مي کنيم و خدا از حق خودش ميگذره؟
پاسخ: اولا: از قرآن کريم وساير متون ديني استفاده مي شود که، بخشش گناهان وگذشت خداوند از حق خود، در جائي است که انسان گناهان وخطاهائي را از روي جهالت انجام دهد وتوبه كرده و با عمل صالح گذشته خود را جبران نمايد در اينصورت از حق خود مي گذرد، نه اينکه عمداً گناه کند واصرار بر عمل خود داشته باشد به اين خيال كه خداوند او را مي بخشد.
خداوند متعال در اين باره فرموده است« ثُمَّ إِنَّ رَبَّكَ لِلَّذينَ عَمِلُوا السُّوءَ بِجَهالَةٍ ثُمَّ تابُوا مِنْ بَعْدِ ذلِكَ وَ أَصْلَحُوا إِنَّ رَبَّكَ مِنْ بَعْدِها لَغَفُورٌ رَحيمٌ» ؛« امّا پروردگارت نسبت به آنها كه از روى جهالت، بدى كردهاند، سپس توبه كرده و در مقام جبران برآمدهاند، پروردگارت بعد از آن آمرزنده و مهربان است.» و يا در آيه ديگر مي فرمايد:« وَ إِنِّي لَغَفَّارٌ لِمَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً ثُمَّ اهْتَدى» ؛« و من هر كه را توبه كند، و ايمان آورد، و عمل صالح انجام دهد، سپس هدايت شود، مىآمرزم!»
بنا بر اين اگر كسي عمداً نماز نخواند بر اساس آنچه در روايات آمده موجب کفر اومي شود وديگر زمينه اي براي بخشش وگذشت نمي ماند.
ثانيا: اگر قرار بود خداوند از حق خودش به اين راحتي بگذرد بگونه اي كه هر كس خواست به دستورات الهي عمل كند و هر كس دوست داشت آن را رها نمايد؛ در اينصورت چه لزومي داشت كه اصلا خداوند دستوري براي بندگانش صادر كند و يا ديگر لزومي نداشت تا خداوند متعال براي ابلاغ دستورات خودش به مردم صد و بيست و چهار هزار پيامبر را با آنهمه مشقت هايي كه براي آنها وجود داشت مبعوث نمايد.
ثالثا: اگر قرار باشد خدا نسبت به حق خودش در خصوص نماز بي تفاوت باشد دليلي ندارد اين همه آيات و روايات مربوط به عذاب كساني كه نسبت به نماز سهل انگارند و يا نماز نمي خوانند بيان نمايد.
البته در مقایسه مسان حق الله و حق الناس، توبه و جبران حق الناس بسیار مشکل تر است و این گونه روایات سختی حق الناس را بیان می کند نه بی اهمیتی و بی تفاوتی نسبت به حق الله باشد.
■ نحوه پاسخ دادن جواب سلام در حین نماز چگونه است؟
در حال نماز، انسان نباید به دیگرى سلام کند و اگر دیگرى به او سلام کند، باید طورى جواب دهد که سلام مقدّم باشد؛ مثلًا بگوید: «السَّلٰامُ عَلَیْکُمْ» یا «سَلٰامٌ عَلَیْکُم» و نباید «عَلَیْکُمُ السَّلٰامْ» بگوید.[1]
شایان ذکر است که، انسان باید جوا ...
■ اگر خدا بینیاز است پس چرا از ما میخواهد که برایش نماز بخوانیم؟
برای پاسخ به این پرسش دو مثال بیان میکنیم: فرض کنید پدر و مادری به فرزند خود سفارش می¬کنند که درس بخوان؛ آیا این دستور به نفع والدین است یا که آنها از روی دلسوزی و علاقه به آیندۀ درخشان خودِ فرزند چنین تقاضایی از او میکنند؟
مثال دیگر: پزشکی که بیم ...
■ در معارف و تعاليم ما آمده است که قبول اعمال نيک انسان در گرو قبولي نماز است، حالا فرض بفرماييد فرد تارک الصلاتي را که کارهاي خير زيادي انجام داده – كافر باشد يا مسلمان - حالا مزد اين اعمال چه مي شود؟ آيا اين مساله با عدالت خداوند منافات ندارد؟
در ابتدا گفتنی است؛ هر رفتار خوبی بدون سودمندی نیست. البته بعضی پاداش ها در همین دنیا داده می شود به طوری که گشایش ها و یا نعمت هایی در زندگی او سرازیر می شود و یا بلاهایی از او دفع می شود و در قیامت نیز حتی برای کافران عذاب جهنم دارای مراتب مختلف اس ...