■ آيا كسى كه شيطان وجود او را تسخير كرده، نماز او به حساب شيطان و مانند او گذاشته مىشود؟
پاسخ: خير، نماز او به حساب خودش نوشته مىشود منتها جزء كسانى است كه« خَلَطُوا عَمَلاً صالِحاً وَ آخَرَ سَيِّئاً عَسَى اللَّهُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْهِم» ؛« كار خوب و بد را به هم آميختند؛ اميد مىرود كه خداوند توبه آنها را بپذيرد»
در توضيح بيشتر بايد بگوئيم كه افراد چند گروهند: بعضىها منزه محض هستند، مخلِص و مخلَص هستند كه در نامه عمل آنها جز فضيلت چيز ديگرى نيست مثل ائمه معصومين(عليهم السلام). بعضىها متأسفانه كسانى هستند كه در نامه عمل آنها جز تباهى و سياهى چيزى نيست، اينها كسانى اند كه«خَتَمَ اللَّهُ عَلى قُلُوبِهِمْ» ؛« خدا بر دلها و گوشهاى آنان مهر نهاده» گروه سوم كسانىاند كه« خَلَطُوا عَمَلاً صالِحاً وَ آخَرَ سَيِّئاً» يعني گاهى به طرف فضيلت و گاه به طرف رذيلت حركت مىكنند، اينها مادامى كه تسليم شيطان نشوند و عقائدشان محفوظ باشد اميد نجات دارند و نماز و عبادات اينها به حساب خودشان است، چون اصل عقيده را حفظ كردهاند و اجازه ندادهاند بيگانه در مسائل عقيدتى به جاى ايشان تصميم بگيرد.
■ آیا دعا کردن در رکوع مستحب است؟
در مورد ذکر رکوع باید گفت انسان هر ذکری در رکوع بگوید کافی است و احتیاطاً[1] آن ذکر به اندازه ی سه مرتبه «سبحان الله» یا یک مرتبه «سبحان ربی العظیم و بحمده» باشد.[2]
در باره اذکاری که می توان در رکوع گفت روایاتی به ما رسیده است:
در رو ...
■ فلسفه اين ثواب هاي عجيب براي نماز هاي مستحبي در مفاتيح چيه؟ اغراقي در اين زمينه صورت نگرفته؟ فکر نمي کنيد تأثير سوئي در شيعيان بذاره؟
ثواب هايي كه براي نمازهاي مستحبي در كتاب مفاتيح و ديگرکتب ادعيه مطرح شده است اگر چه در نگاه اوليه اغراق آميز به نظر مي رسد اما اگر در كتاب هاي معتبر و با سند محكم باشد قابل قبول است مگر اينكه از منابع غير معتبر نقل شده باشد كه در اين صورت بايد سند آن ...