■ کدام يک از اين دو صحيح است؟: بنده سراغ نوافل و مستحبات نمي روم و به جاي آن، به قضاي واجبات گذشته مثل نماز مي پردازم چون با وجود حق الله و واجبات ِ قضا نشده، نوافل و مستحبات نيز پذيرفته نمي شوند و اثري ندارند. بنده نوافل و مستحبات را به جا مي آورم به اميد آن که توفيقي جهت قضاي واجبات گذشته نيز حاصل شود و موفق به قضاي واجبات گردم؟
پاسخ: از نظر شرعي اگر کسي نماز واجب قضا د اشته باشد خواندن نافله براي او جايز است بر خلاف روزه که با وجود داشتن قضاي روزه نمي توان روزه مستحبي گرفت.
از سويي ديگر بر عهده داشتن قضاي نماز به معناي قبول نشدن نماز مستحبي و نوافل نمي باشد و هر کدام وظيفه اي است که يکي به صورت وجوب و ديگري به صورت استحباب بر عهده ما است. بنا بر اين خواندن نوافل آثار خاص خود را دارد که آثاري بسيار با برکت و پر بار است و به قول خود شما خواندن نافله توفيق آور است و انسان را موفق به قضاي نماز هاي واجب نيز مي کند. اين حالت براي کسي است که نسبت به واجبات اهتمام دارد، ولي گاهي مايل است مستحبات را نيز انجام دهد. اما اگر کسي به طور کلي به واجبات خود بي توجه باشد و نسبت به مستحبات اهتمام داشته باشد، همانگونه که امروزه خيلي از مردم اينطور عمل مي کنند، بايد بداند که در اين صورت مستحبات براي او نافع نبوده و بايد ابتدا نسبت به واجبات خود اهتمام بورزد، زيرا تقوا شرط قبولي اعمال است.
بنابراين اگر بتوان برنامه ريزي درستي داشت بگونه اي که هر دو را با هم جمع نمود يعني هم نماز هاي قضا را خواند و هم از برکات نوافل و لا اقل برخي از آنها مانند نوافل شب و صبح بهر همند شد بسيار مناسب و شايسته است و اين کار اگر با برنامه انجام گيرد ممکن و عملي است.
البته اين نكته را نيز نبايد از نظر دور داشت كه اگر كسي از نظر وقت در مضيقه باشد به طوري که امر داير ميان قضاي نماز واجب و خواندن نوافل باشد بي شک قضاي نماز واجب مقدم است اما معمولا چنين ضيق وقتي وجود ندارد زيرا اوقاتي که از دست مي دهيم به اندازه اي زياد است که مي توان با استفاده از انها موفق به انجام هر دو نوع نماز شد.
■ چگونه از شک زیاد و وسواس در نماز جلوگیری کنیم؟
زراره و ابوبصیر میگویند: به امام صادق علیه السلام عرضه داشتیم: مردی در تعداد رکعات نمازش زیاد شک میکند. به طوری که اصلا نمی داند چند رکعت خوانده و چند رکعت باقی مانده است.
حضرت فرمودند: باید نمازش را اعاده کند. عرض کردیم: زیاد شک میکند، به ط ...
■ كسي كه تا كنون نماز نخوانده چگونه بايد توبه كند؟
توبه با يك جرقه آغاز مىشود، جرقهاى كه در آغاز تنها يك نقطه نورانى و كوچك در قلب است، امّا به تدريج تمامِ آسمانِ تيره و تاريك قلب را فرا مىگيرد. اين نقطه نورانىِ سفيد، انسان را از گذشته تاريك به آينده روشن مىبرد. نسبت به گذشته تاريك و سياه، احساس ...
■ مخاطب سه سلام آخر نماز چه كسانى مىباشند؟
جمله: (السلام عليك ايها النبى...) خطاب به پيامبر گرامىاسلام مىباشد. همچنان كه قرآن به آن سفارش كرده است (احزاب،56).
جمله: السلام علينا... خطاب به خود ما (به ويژه در نماز جماعت) و بندگان نيكوكار خدا است؛ مسلمانان، در هر نمازى پيوند دوستى با همه بن ...