■ با وجود اينکه نماز رابطه عاشقانه انسان با خدا است پس چرا در صورت عدم ادا نماز به مجازات هاي سختي در قيامت مبتلا مي شويم و به خاطر همين نماز رو فقط و فقط به خاطر ترس از جهنم مي خونيم، نه از روی علاقه؟
پاسخ: عبادت خداوند متعال نيز داراي درجات و مراتب متعددي مي باشد كه پائين ترين نوع عبادت آن است كه انسان به خاطر ترس از جهنم خدا را عبادت كند و بالاترين نوع آن نيز آن است كه انسان در رابطه اي عاشقانه به خاطر دوستيش با خدا او را عبادت كند
امام صادق عليه السّلام فرمود:« إِنَّ الْعُبَّادَ ثَلَاثَةٌ قَوْمٌ عَبَدُوا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَوْفاً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ وَ قَوْمٌ عَبَدُوا اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى طَلَبَ الثَّوَابِ فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأُجَرَاءِ وَ قَوْمٌ عَبَدُوا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ حُبّاً لَهُ فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأَحْرَارِ وَ هِيَ أَفْضَلُ الْعِبَادَة» ؛« عبادتكنندگان سه دستهاند: 1- گروهى كه خداى عز و جل را از ترس عبادت كنند و اين عبادت بردگانست، 2- مردمى كه خداى تبارك و تعالى را بطمع ثواب عبادت كنند و اين عبادت مُزدبگيران 3- دستهاى كه خداى عز و جل را براى دوستيش عبادت كنند و اين عبادت آزادگان و بهترين عبادتست.
اما اينكه خداوند متعال براي ترك نماز عذاب هاي سختي قرار داده به خاطر آن است كه انسان و لو به خاطر ترس از جهنم هم كه شده، خود را به خواندن نماز ملزم نموده و از فوائد بيشمار نماز محروم نگردد. همانگونه كه در قوانين راهنمايي و رانندگي نيز چنين مساله اي را مشاهده مي كنيم، بگونه اي كه براي سلامت جان رانندگان و مسافران جريمه هاي سنگيني در نظر گرفته شده تا برخي رانندگان از ترس جريمه هم كه شده خود را به قوانين پايبند نمايند و به اين بهانه سلامتي آنها حفظ شود و اين امر بدان معنا نيست كه مسئولين راهنمايي و رانندگي به دنبال مچ گيري از رانندگان و يا آزار آنان باشند. بطور يقين در ميان رانندگان نيز كساني هستند كه تنها به خاطر احترام به قانون رانندگي خوبي دارند و لو اينكه هيچ گونه جريمه اي براي تخلفات رانندگي وجود نداشته باشد.
لذا با توجه به روايت گفته شده آنچه كه پرسشگر محترم پس از اصلاح ديدگاه خود بايد در اين مسير انجام دهد آن است كه در ابتدا هرچند به خاطر ترس از جهنم نماز خود را اقامه مي نمايد اما در ادامه مسيرعلاقه خود را نسبت به نماز بيشتر نمود و خود را از اين مرتبه پائين به بالاترين مرتبه نماز كه ارتباط عاشقانه با خداوند است برساند.
■ اگر شخصی هنگام وقوع زلزله بیهوش باشد و بعد از وقوع آن به هوش آید، آیا نماز آیات بر او واجب است؟
اگر علم به وقوع زلزله پیدا نکند تا این که زمان متصل به وقت وقوع آن بگذرد، خواندن نماز آیات واجب نیست، اگرچه احتیاط آن است که به جا آورد ...
■ هنگام نماز اگر مهر گم شود و وقت هم تنگ باشد نمازگزار میتواند بر پشت دست سجده کند؟
اگر در صف نماز جماعت هنگام رفتن به سجده، مهر مفقود بشود وظیفه ما چیست؟
مراجع عظام تقلید در اینباره میگویند: اگر در بین نماز (فرادا یا جماعت) چیزى که بر آن سجده مىکند گم شود (و یا مثلاً بچّهاى آن را بر دارد)و چیزى که سجده بر آن صحیح است نداشته باشد[1] ، دو حالت دارد:
الف. چنانچه وقت وسعت دارد، باید نماز را رها ک ...