■ چگونه می توانیم تشخیص دهیم نمازی که می خوانیم از روی ریا می باشد؟
پاسخ: در احادیث پیامبر و اهل بیت علیهم السلام برای شخص ریاکار نشانه های ذکر گردیده که فهرست وار به آنها اشاره می نمائیم:
- هنگامى كه كسى نزد اوست تلاش مى كند اعمال الهى انجام دهد
- هنگامى كه تنها شد در انجام عمل كسل است!
- در تمام كارهايش اصرار دارد مردم از او مدح و ستايش كنند،
- سعى مى كند ظاهرش را در نظر مردم خوب جلوه دهد.
- اگر در ميان مردم باشد (اعمالش را )بانشاط انجام مى دهد
- هرگاه او را مدح و ثنا گويند بر عملش مى افزايد
- و هرگاه ثنا نگويند از عملش مى كاهد!
■ تا الآن نماز نمیخواندم و روزه نمیگرفتم. آیا اگر بخواهم توبه کنم باید آنها را قضا کنم؟
توبه و شروع به انجام عبادات شرعی، توفیقی است که نصیبتان شده است که باید قدر آن را بدانید و نگذارید شیطان با بزرگ نشان دادن برخی کفاره های عبادات انجام نشده، شما را از راه راست دور کند. ابتدا سعی کنید عبادات شما از این به بعد از بین نرود و در وقت خودش ...
■ كسى كه نماز و روزه قضا بر گردن دارد، آيا مىتواند نماز و روزه مستحبى به جا آورد؟
همه مراجع: مىتواند نماز مستحبى بخواند؛ ولى نمىتواند روزه مستحبى بگيرد.
نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه، رساله دانشجويى ؛ پرسش ۱۳۹. ...
■ چرا در نماز تسبیحات اربعه را آهسته می خوانند؟
این حکم از تعبدیات است بلکه قاعده کلی در باب عبادات تعبدی بودن آن است و کمتر دانش بشر توان درک آن را دارد، چون به طور مستقیم به رابطه انسان با خدا برمی گردد و آثار اجتماعی یا دنیوی آن کم رنگ تر است به خلاف معاملات که به روابط اجتماعی و بیشتر دنیوی ان ...