■ اذکار سبعه که سفارش شده است بعد از نماز صبح خوانده شود، چیست و چه اثراتی دارد؟ گفته می‌شود که برخی از بزرگان معاصر، به خواندن اذکاری به نام «اذکار سبعه» و یا «ذکرهای هفت‌گانه» توصیه کرده‌اند:

پاسخ از طرف محمد دماوندی: 1. بسمله، یعنی گفتن «بسم الله الرحمن الرحیم»،[1]

2. حوقله، یعنی گفتن: «لا حول و لا قوه الا بالله»،[2]

3. تسبیح، یعنی گفتن «سبحان‌الله»،[3]

4. تحمید، یعنی گفتن «الحمدلله»،

5. تکبیر، یعنی گفتن «الله‌اکبر»،[4]

6. تهلیل، یعنی گفتن «لا اله الا الله»،[5]

7. صلوات، یعنی گفتن «اللهم صلّ علی محمّد و آل محمد».[6]

گفتنی است، اگرچه تمام اذکار یاد شده، از ذکرهای وارد شده در روایات است و یقیناً هر کدام از آنها دارای اجر و پاداش بزرگی خواهد بود، اما با جست‌وجویی که در منابع روایی داشتیم، با روایتی برخورد نکردیم که خواندن اذکار بالا را با همین ترتیب توصیه کرده و برای اذکاری که تنها با این ترتیب بر زبان آید، اثراتی را بیان کرده باشد.

البته خواندن این اذکار به نیت مطلق ذکر اشکال ندارد[7] و شاید بزرگانی از مجموعه روایات برداشت کرده‌اند که این ذکرهای هفت‌گانه از جمله ارزش‌مندترین ذکرها هستند.



[1]. «تفسیر بسم الله الرّحمن الرّحیم از نگاه روایات»، 27482؛ «ثواب گفتن «بسم الله الرّحمن الرّحیم»»، 53357.

[2]. «عبارت ما شاء الله لا حول و لا قوة الا بالله در دعاها و قرآن کریم»، 27723؛ «فعل منحوت»، 101921.

[3]. «حمد و تسبیح»، 9821؛ «ثواب ذکر تسبیحات اربعه»، 26543.

[4]. «معنای الله اکبر»، 27357؛ «فرق «الله اکبر» و «سبحان الله»»، 40429؛ «ذکر «سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر»»، 96399.

[5]. «ذکر «تهلیل» و ثواب و برکات آن»، 59897.

[6]. «ثواب صلوات در روز جمعه»، 96882؛ «نوشتن ثواب صلوات در شب و روز جمعه توسط فرشتگان ویژه»، 79602؛ «ثواب زیاد صلوات بعد از نماز عصر روز جمعه»، 103864.

[7]. «اهمیت ذکر و یاد خدا»، 62914؛ «ذکر خدا»، 42399.
1400/6/10 ساعت 10:28
کد : 1192
لینک مطلب

■ آیا طبق نظر همه مراجع خواندن دعا در قنوت به زبان فارسی جایز است؟

به فتوای اكثر فقها خواندن دعا، به زبان فارسى و غیر فارسى در قنوت چه در نماز واجب و چه در نماز مستحبی مانند نماز وتر جائز است،[۱] البته برخى از مراجع آن را خلاف احتیاط مى دانند و احتیاط را در خواندن به عربی می‌دانند. آیت الله مکارم شیرازی جایز ندانس ...

■ اگر نمازگزار در رکعت‌های اول و دوم به جای قرائت حمد و سوره، اشتباهاً تسبیحات اربعه بخواند، حکمش چیست؟ اگر امام جماعت باشد چطور؟ چند سؤال درباره نماز : 1. اگر شخصی در رکعت اول یا دوم نماز، اشتباهاً تسبیحات اربعه بگوید، اگر هنوز به رکوع نرفته چه باید کند؟ 2. اگر به رکوع رفت و بعد آن فهمید چه باید بکند؟ در این فرض، آیا فرق می‌کند که شخص از روی حواس‌پرتی تسبیحات بگوید یا فکر کند رکعت سه یا چهار نماز است؟ 3. اگر شخص در این حالت امام جماعت باشد وظیفه مأمومین چیست؟

1. چنانچه قبل از رکوع متوجه شود که در تسبیحات و قرائت اشتباه عمل کرده، باید صحیح آن را انجام دهد. 2. اگر بعد از رفتن به رکوع متوجه شود، تکلیفی ندارد و نمازش صحیح است. 3. اگر چنین شخصی امام جماعت باشد، وظیفه‌اش مانند کسی است که نماز فرادا می‌خواند. ...

■ باسلام و خسته نباشید با کاشت ناخن، وضوی جبیره و نماز صحیح است؟

سلام علیکم نظر شما را به دیدگاه مراجع در این باره جلب می کنیم: امام خمینی (ره) اگر روی پوست بدن مانعی مثل قیر و مانند آن برروی پوست بدن باشد و از بین بردن آن ممکن نباشد دست کشیدن بر روی آن کفایت می کند و احتیاط مستحب آن است که دست کشیدن طوری ب ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز