■ چون خدا به من گرفتاری داده نماز نمی خوانم؟

پاسخ:

در دعایی بسیار زیبا از #امیرالمؤمنین علیه السلام می‌خوانیم: اللَّهُمَّ إِنَّكَ آنَسُ‏ الْآنِسِينَ لِأَوْلِيَائِكَ ... إِنْ صُبَّتْ عَلَيْهِمُ الْمَصَائِبُ‏ لَجَئُوا إِلَى‏ الِاسْتِجَارَةِ بِكَ عِلْماً بِأَنَّ أَزِمَّةَ الْأُمُورِ بِيَدِك‏ ؛ [بحارالانوار، ج ۹۱، ص ۲۳۰]

خدایا، تو با دوستانت بیش از همه انس می‌گیری ... و اگر باران بلا بر آن‌ها ببارد، به پناه جستن به تو توسل می‌جویند، چون می‌دانند سر رشته کارها به دست قدرت توست و منشأ آنها قضا و قدر توست.

حضرت می‌فرمایند: علامت بندگان خوب خدا این است که اگر تمام مصائب بر سر آنها ببارد، به خدا پناه می‌برند. به همان خدایی که این بلاها و امتحانات را آورده است.

بدون اذن خدا هیچ برگی حرکت نمی کند، هیچ ابتلایی پیش نمی آید. تمام این مسائل به دست خود خداست و لذا آنها به خود خدا پناه می‌برند.
کسی مثل امام حسین علیه السلام بلا و مصیبت ندیده است.

در زیارت عاشورا می‌گوییم : مصیبت شما در عالم اسلام، بلکه در تمام آسمانها و زمین چقدر بزرگ بود! «مُصِيبَةٍ مَا أَعْظَمَهَا وَ أَعْظَمَ‏ رَزِيَّتَهَا فِي الْإِسْلَامِ وَ فِي جَمِيعِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ»
امام حسین به خود خدا پناهنده می شود و شب عاشورا از دشمن مهلت می‌گیرد

و می‌فرماید: خدا می داند که من نماز، دعا ، استغفار و تلاوت قرآن را دوست دارم. «فَهُوَ يَعْلَمُ أَنِّي قَدْ أُحِبُّ الصَّلَاةَ لَهُ وَ تِلَاوَةَ كِتَابِهِ وَ الدُّعَاءَ وَ الِاسْتِغْفَارَ» (ارشاد شیخ مفید ، ج 2 ، ص 91)

ظهر عاشورا هنگام نماز که می‌شود، می‌آید در خانه کسی که این همه ابتلائات و امتحانات را برای او قرار داده است و نماز جماعت برگزار می‌کند.
[اما گروهی از مردم تا به ابتلائات و امتحانات می رسند ارتباط خود را با خدا قطع می کنند و نماز نمی خوانند]

باید همه ابتلائات را از جانب خدا بدانیم و بدانیم حلال مشکلات هم اوست، یا مشکلات را بر می‌دارد، یا [به ما قدرت تحمل می دهد و] ما با آن کنار می‌آییم و به آرامش می‌رسیم. اگر ما آن پناهگاه را نداشته باشیم، جز پریشانی و سردرگمی هیچ چیز دیگری نخواهیم داشت.

زیبایی های نماز ؛ استاد فرحزاد ؛ خلاصه ای از صفحه 59 تا 61.
1400/5/31 ساعت 14:09
کد : 1187
لینک مطلب

■ آیا خوردن غذایی را که لای دندانها مانده در بین نماز، نماز را باطل می کند؟

مسأله ۱۱۵۵ اگر در بین نماز، غذایی را که لای دندانها مانده فرو ببرد، نمازش باطل نمی شود . و اگر قند یا شکر و مانند اینها در دهان مانده باشد و در حال نماز کم کم آب شود و فرو رود نمازش اشکال پیدا می کند رساله توضیح المسائل امام خمینی (ره) ...

■ بنده خیلی مشتاق شب زنده داری و خوندن نماز شب هستم.از طرفی برای سرکار رفتن ۵:۳۰ صبح بیدار میشم و غروب ساعت ۷:۳۰ به خونه برمیگردم. وبقدری خسته ام که نهایتا ساعت۱۰:۳۰ خوابم میبره تا صبح که مجدد بیدار شم برم سرکار. اگر هم بخوام نیمه های شب برای نماز شب بیدار بشم مطمئنا در طول روز و در حین کار به مشکل میخورم. لطفا در این مورد راهنماییم کنید که چکار کنم.

خدا را شکر که دغدغه شب زنده داری را دارید. شما می توانید در روزهای کاری، نماز شب را بعد از نماز صبحتان بخوانید. خواندن دو رکعت نماز شفع و یک رکعت وتر برای شما کافی است. اما در روزهایی که تعطیل است، نماز شب را قبل از نماز صبح بخوانید. بنا به آنچه در ...

■ چگونه مي توانم نمازهايم را به وقت بخوانم؟

براى به وقت خواندن و لذت بردن از نماز و انس با آن راهكارهاى زيرا را دقيق عمل كنيد: 1. باور كردن اهميت نماز: بايد يك مطالعه‏ى مستمرى را درباره‏ى اهميت نماز پيش بگيريد و كتاب‏هاى مختلفى را كه در اين باره نگاشته شده پيوسته مطالعه كنيد تا با تكرار ...
درباره ما
با توجه به نیازهای روزافزونِ ستاد و فعالان ترویج اقامۀ نماز، به محتوای به‌روز و کاربردی، مربّی مختصص و محصولات جذاب و اثرگذار، ضرورتِ وجود مرکز تخصصی در این حوزه نمایان بود؛ به همین دلیل، «مرکز تخصصی نماز» در سال 1389 در دلِ «ستاد اقامۀ نماز» شکل گرفت؛ به‌ویژه با پی‌گیری‌های قائم‌مقام وقتِ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ...
ارتباط با ما
مدیریت مرکز:02537841860
روابط عمومی:02537740732
آموزش:02537733090
تبلیغ و ارتباطات: 02537740930
پژوهش و مطالعات راهبردی: 02537841861
تولید محصولات: 02537841862
آدرس: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچۀ 22 (آمار)، ساختمان ستاد اقامۀ نماز، طبقۀ اول.
پیوند ها
x
پیشخوان
ورود به سیستم
لینک های دسترسی:
کتابخانه دیجیتالدانش پژوهانره‌توشه مبلغانقنوت نوجوانآموزش مجازی نمازشبکه مجازی نمازسامانه اعزاممقالات خارجیباشگاه ایده پردازیفراخوان های نماز