■ برای کسی که در خواندن نماز و گرفتن روزه تنبلی می کند، چه پیشهادی دارید؟
پاسخ: ما هرگز از يک شيء مجهول لذت نمي بريم و اشتياقي به آن پيدا نميکنيم و تا آن را نشناسيم نمي توانيم بدان ابراز علاقه يا نفرت کنيم.
پس هر چه معرفت و آگاهيمان به امري بيشتر شود نفرت يا محبت ما نسبت به آن بيشتر خواهد شد. با اين حساب ما هر چه معبود را بهتر و بيشتر بشناسيم و با صفات رحمانيت و رحيميت و نعمت بخشي او آشنا شويم، محبت او ،و به تبع محبت ، ارتباط با او در ما بيشتر مي شود هر چه دانايي و معرفت افزونتر باشد، بهرهمندي شخص نيز از عبادت و احساس لذت او فزونتر خواهد بود.
کساني که دلشان با خداوند پيوند دارد و محو جمال و جلال خداي متعال هستند و با قلب شان به او اقبال مي نمايند, ايشان بهترين لذت برندگان از عبادت و نيازگويي با خداي هستي هستند
نشاط و سرزندگي و دوري از سستي و تنبلي، در موفقيت هر كاري نقش كليدي ايفا ميكند.
در انجام عبادت و درك شيريني آن نيز، داشتن نشاط و حس و حال عبادت و پرهيز از انجام اجباري و از سر رفع تكليف آن، بسيار مهم است. پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله فرموده است: آفت عبادت سستي است
براي درك شيريني عبادتها به اين كلام اميرالمؤمنين عليه السلام بايد توجه کرد که فرمودند كه: با نفس خود مدارا كن و به زور به عبادت وادارش مساز و از اوقات فراغت، نشاط و سرخوشي براي عبادت بهرهگيرد
حضرت امير عليه السلام ميفرمايند: همانا دلها را يك روي آوردني است و يك روي گرداندني. پس هرگاه دل در حال روي آوردن باشد آن را به انجام مستحبّات واداريد و هرگاه پشت كرد به انجام فرائض از سوي آنها بسنده كنيد
■ وظیفه نمازگزار هنگام شک مبطل
اگر هنگام نماز یکى از شکهایى که نماز را باطل مىکند، برای کسی پیش آید آیا میتواند در همان لحظه نماز را رها کند؟
آیت الله خامنه ای مد ظله العالی: بنابر احتیاط نمىتواند بلافاصله نماز را رها کند بلکه باید قدرى فکر کند تا شک پابرجا شود (یعنى یقین یا گمان به یک طرف پیدا نکند) و آنگاه رها کردن نماز مانعى ندارد. ...
■ چرا باید نماز ظهر و عصر با صدای آهسته خوانده شود در حالیکه نمازهای دیگر این گونه نیست؟
بسیاری از دستورات خداوند و فرستادگان ایشان، تنها بدین دلیل میباشند که میزان فرمانبرداری بندگان، با آن سنجیده شود و این خود به تنهایی، دلیل مناسبی بوده و نیاز به وجود دلیل دیگری در لزوم اجرای این دستورات نیست. به عنوان نمونه، وقتی طالوت، هنگام رفتن ب ...
■ ثواب نماز قضا بیشتر است یا نمازمستحبی ؟
این نگاه درباره واجبات که چون واجب است هیچ ثواب و اجری ندارد اشتباه است. هر چند وظیفه است و باید انجام دهیم، ولی بالاترین اجرها و ثواب ها را هم دارد.
این نگاه که نماز قضا از نماز مستحبی ثواب کمتری دارد هم اشتباه است. [نماز قضا چون واجب است از نم ...