■ چرا نماز بايد بخوانيم؟مگر نمي شود ما در ذهنمان ذکر خدا را بگوييم و يا بر زبان بياوريم؟پس چه نيازي به خواندن نماز است؟
پاسخ: چرا نماز بايد بخوانيم؟مگر نمي شود ما در ذهنمان ذکر خدا را بگوييم و يا بر زبان بياوريم؟پس چه نيازي به خواندن نماز است؟
اصلا فلسفه نماز خواندن چيست؟
پاسخ:
عبادت خداوند انجام هر عملي است که انسان را به خدا نزديک ساخته و از زشتيها دور نمايد.
بديهي است عبادت خدا منحصر در نماز نيست. خدمت خالصانه به انسان ها، دستگيري از انسانها و کمک به ضعيفان و بيچارگان، ادب و احترام و نگه داشتن دست و زبان و گوش و... همگي عبادت اند. انجام هر عملي که در آيات و روايات به انجام آنها توصيه شده عبادت است.
اهل عرفان گفتهاند: براي رسيدن به عرفان الهي و شناخت خود و خدا مراحلي بايد طي شود. مرحلة اوّل، شريعت
است. براي پيمودن اين مرحله بايد به سراغ عبادت پروردگار رفت و با استعانت و کمک از عبادت وارد مرحلة دوم يعني طريقت شد، آن گاه از طريقت عبور کرده و به حقيقت پيوست که پيوستن قطره به دريا است.
هر کدام از مکتبها و آيينها اَشکالي براي عبادت دارند امّا همه به دنبال پرستش و عبادتاند، حتي موجودات ديگر نيز به عبادت و پرستش مشغولند. قرآن ميفرمايد: «کلّ قد علم صلوته و تسبيحه؛ (6) تمامي موجودات نماز و تسبيح خدا را ميدانند».
در جاي ديگر ميفرمايد: «إنْ مِن شيء إلاّ يسبّح بحمده و لکن لا تفقهون تسبيحهم؛(7) هر موجودي با حمد، خدا را تسبيح ميگويد، ليکن شما تسبيح آنان را نميفهميد».
جمله ذرات عالم در نهان / با تو ميگويند روزان وشبان
ما سميعيم و بصيريم و هشيم / با شما نامحرمان ما خاموشيم
گر شما سوي جمادي ميرويد / محرم جان جمادان کي شويد.
از منابع و مآخذ اسلامي به دست ميآيد که براي رسيدن به حق و شاداب کردن روح عرفاني انسان، هيچ راهي بهتر از نماز يافت نميشود. براي روح انسان شيفته هيچ غذايي سازگارتر و سرشارتر از نماز وجود ندارد، زيرا چه کسي بهتر از خداوند (که براي رسيدن به هر هدفي، ترکيب راه خاصي را مشخص فرموده است) ميتواند مَرْکب و معجوني براي رشد و ارتقاي انسانها پديد آورد؟
آنچه زيبايي و حُسن و خير است، در نماز سفرهاي است گسترده که خداوند آن را در پنج نوبت در شبانه روز براي بندگانش باز ميکند و بر سر اين سفره انواع و اقسام غذاهاي لذيذ وجود داد و هر کس مطابق استعداد و تعالي خود از آن بهرهمند ميشود.
پينوشتها:
1. نور (24) آيه 41.
2. اسراء (17) آية 44.
3. غلامعلي نعيمآبادي، نماز زيباترين الگوي پرستش، ص 35، به نقل از علل الشرايع، ج 2، ص10.
■ آيا با وجود امكانات رفاهي كنوني جهت حمل و نقل -مثل هواپيما كه مسافر هنگام سفر هيچ سختي اي متحمل نمي شود– باز هم بايد نماز را شكسته خواند؟ يا اينكه چنين افرادي مي توانند نماز خود را كامل بخوانند؟
در پاسخ به اين سوال سه نكته را بايد مد نظر داشت:
اول: امروزه نيز گرچه وسايل نقليه و ابزار مسافرت با گذشته فرق كرده است؛ ولى در عين حال هم اكنون نيز مسافرت داراى مسائل غير قابل پيش بيني و مشكلات زيادى است.
قطعا زندگى در سفر مانند زندگى در خانه نمي ...
■ با سلام از مقلدان مقام معظم رهبری هستم و در رکوع نا خواسته تعادلم به هم خورد و حرکت کردم آیا این کار نمازم را باطل می کند؟
با سلام خدمت جنابعالی و تشکر از سئوال شما
نظر*حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای درباره حرکت بیاختیار بدن در هنگام رکوع نماز به شرح ذیل می باشد؛
اگر هنگام گفتن ذکر واجب رکوع، بدن بیاختیار حرکت کند به گونهای که طمأنینه واجب از بین برود، ب ...