■ نماز امام زمان علیه السلام را چگونه باید بخوانیم؟
پاسخ: این نماز را در هر زمانی میتوانید بخوانید، اما در اوقاتی مثل شب و روز جمعه خواندن آن ثواب بیشتری دارد. مسجد جمکران از جمله مکانهایی است که خواندن این نماز در آن بسیار توصیه شده و در بحارالانوار جلد ۵۳ صفحه ۲۳۱ خواندن این نماز در مسجد جمکران معادل خواندن آن در خانه خدا بیان شده است.
نحوه خواندن نماز امام زمان (عج):
این نماز دو رکعت است که به نیت امام زمان (عج) خوانده میشود. در هر رکعت یک بار سورههای حمد و توحید خوانده میشود و هنگام خواندن سوره حمد زمانی که به آیه «اِیّاکَ نَعبُدٌ و اِیّاکَ نَستَعین» رسیدید آن را ۱۰۰ مرتبه تکرار کنید. (پس بهتر است که موقع خواندن این نماز یک تسبیح صدتایی همراه داشته باشید)
در نماز امام زمان (عج) ذکرهای هر یک از رکوعها و سجدهها باید ۷ مرتبه تکرار شود.وقتی که سلام نماز را گفتید باید ذکرهای زیر را بگویید: یک مرتبه «لا اله الا الله» ، تسبیحات حضرت زهرا (س) (۳۴ مرتبه «اللهاکبر»، ۳۳ مرتبه «الحمد لله» و ۳۳ مرتبه «سبحانالله»)
به سجده بروید و ۱۰۰ مرتبه صلوات بفرستید.
نماز امام زمان (عج) به عنوان نماز حاجت
در کتابهای «مهج الدعوات» و «بلدالامین» نقل شده است که هر کس حاجتی دارد در شب جمعه وقتی که شب از نیمه گذشت غسل کند و نماز امام زمان (عج) را بخواند و بعد از آن دعای زیر این نماز را بخواند و حاجت خودش را در حالت سجده از خدا بخواهد.
اَللّهُمَّ اِنْ اَطْعَتُكَ فَالْمَحْمِدَةُ لَكَ وَ اِنْ عَصَيْتُكَ فَالْحُجَّةُ لَكَ مِنْكَ الرَّوْحُ وَ مِنْكَ الْفَرَجُ سُبْحانَ مَنْ اَنْعَمَ وَ شَكَرَ سُبْحانَ مَنْ قَدَّرَ وَ غَفَرَ اللّهُمَّ اِنْ كُنْتُ عَصَيْتُكَ فَاِنّى قَدْ اَطَعْتُكَ فى اَحَبِّ الاْ شْيآءِ اِلَيْكَ وَ هُوَ الاْيمانُ بِكَ لَمْ اَتَّخِذْ لَكَ وَلَداً وَ لَمْ اَدْعُ لَكَ شَريكاً مَنّاً مِنْكَ بِهِ عَلَىَّ لا مَنّاً مِنّى بِهِ عَلَيْكَ وَ قَدْ عَصَيْتُكَ يا اِلهى عَلى غَيْرِ وَجْهِ المُكابَرَةِ وَ لاَ الْخُروُجِ عَنْ عُبُودِيَّتِكَ وَلاَ الْجُحُودِ لِرُبُوبِيَّتِكَ وَلكِنْ اَطَعْتُ هَواىَ وَ اَزَلَّنىِ الشَّيْطانُ فَلَكَ الْحُجَّةُ عَلَىَّ وَ الْبَيانُ فَاِنْ تُعَذِّبْنى فَبِذُنُوبى غَيْرُ ظالِمٍ لى وَ اِنْ تَغْفِرْلى وَ تَرْحَمْنى فَاِنَّكَ جَوادٌ كَريمٌ
حالا تا جایی که نفس دارید ذکر «یا کریم» را تکرار کنید و دعای زیر را بخوانید:
يا آمِناً مِنْ كُلِّ شَيْىءٍ وَ كُلُّ شَيْىءٍ مِنْكَ خآئِفٌ حَذِرٌ اَسْئَلُكَ بِاَمْنِكَ مِنْ كُلِّ شَيْىءٍ وَ خَوْفِ كُلِّ شَيْى ءٍ مِنْكَ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تُعْطِيَنى اَماناً لِنَفْسى وَ اَهْلى وَ وَلَدى وَ سآئِرِ ما اَنْعَمْتَ بِهِ عَلَىَّ حَتّى لااَخافَ وَ لا حْذَرَ مِنْ شَيْىءٍ اَبَداً اِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْىءٍ قَديرٌ وَ حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكيلُ يا كافِىَ اِبْراهيمَ نُمْرُودَ وَ يا كافِىَ مُوسى فِرْعَوْنَ اَسْئَلُكَ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تَكْفِيَنى شَرَّ فلان بن فلان
به جای فلان بن فلان نام کسی را که از شرش می ترسید بیان کنید
سید بن طاووس در «جمال الاسبوع» نوشته است که بعد از نماز امام زمان (عج) دعای فرج خوانده شود:
إِلَهِی عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْکشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَیک الْمُشْتَکی وَ عَلَیک الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِی الْأَمْرِ الَّذِینَ فَرَضْتَ علَینَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِک مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجا عَاجِلا قَرِیبا کلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِی یا عَلِی یا مُحَمَّدُ اِکفِیانِی فَإِنَّکمَا کافِیانِ وَ انْصُرَانِی فَإِنَّکمَا نَاصِرَانِ یا مَوْلانَا یا صَاحِبَ الزَّمَانِ اَلْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِکنِی أَدْرِکنِی أَدْرِکنِی السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ
■ با سلام من کارمند بهزیستی هستم در دوره نماز و خانواده شرکت کردم گواهی مربوطه رو باید ازکجا پیگیری کنم؟
با سلام
شرکت در دوره های برای عموم آزاد است.اما صدور گواهی برای اتمام دوره فقط برای گروههایی است که با ستاد اقامه نماز و یا مرکز تخصصی نماز تفاهم نامه داشته باشند.
در حال حاضر سازمان بهزیستی در لیست ارگان هایی که تفاهم نامه امضا کرده باشند برای م ...
■ پدر و مادر به فرزندانشان در چه سنی احکام شرعی و عبادات را باید تعلیم دهند؟
مستحبّ است که ولیّ اطفال، احکام شرعی و عبادات را پس از رسیدن آنان به سن تمیز، به ایشان یاد دهد. ...
■ آيا كسى كه شيطان وجود او را تسخير كرده، نماز او به حساب شيطان و مانند او گذاشته مىشود؟
خير، نماز او به حساب خودش نوشته مىشود منتها جزء كسانى است كه« خَلَطُوا عَمَلاً صالِحاً وَ آخَرَ سَيِّئاً عَسَى اللَّهُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْهِم» ؛« كار خوب و بد را به هم آميختند؛ اميد مىرود كه خداوند توبه آنها را بپذيرد»
در توضيح بيشتر بايد بگوئيم ك ...