■ به هنگام نماز اول وقت آيا مي توان درس استاد و صحبت استاد را رها کرد و احترام به نماز اول وقت گذاشت با توجه به اينکه نماز اول وقت اهميت زيادي دارد؟
پاسخ: بطور مسلم برگزاري نماز اول وقت بويژه به طور جماعت بسيار با فضيلت است و خوب است از نظر فردي و اجتماعي به اين مهم پرداخته شود. به طوري كه برنامه ريزان مراكز آموزشي و دانشگاه ها امكان حداكثر شركت در نماز جماعت را براي دانشجويان فراهم كنند. و هر دانشجو نيز در حد توانايي در انتخاب ساعت درسي و تنظيم وقت اداري بايد سعي كند كه از فضيلت نماز اول وقت به طور جماعت بهره مند شود.
اما با اين وجود نبايد فراموش كرد كه به هر حال نماز اول وقت مستحب است و نمي توان گفت در همه حالات بر همه کار ها مقدم است بلکه بايد مورد را بررسي کرد و ميان آن کاري که با نماز اول وقت تعارض دارد و ارزش و اهميت نماز اول وقت نسبت سنجي کرد و سپس انتخاب نمود. مثلا در روايات و کتاب هاي احکام تاکيد شده که اگر روزه هستيد و مهمان روزه دار داريد و خواندن نماز در اول وقت باعث ناراحتي و به سختي افتادن مهمان مي شود افطار کردن در اول وقت بر نماز اول وقت مقدم است. اين يک نمونه است و موارد مشابه فراوان دارد. مثلا گاهي ترک کردن درس استاد براي نماز موجب عقب ماندن از درسي مي شود که قابل جبران نيست ويا گاهي موجب ضايع شدن و بي احترامي به استاد مي شود که بايد همه اين موارد را با هم مورد توجه قرار داد.
■ شنيده ام در هنگام خواندن نماز هنگام خواندن آيه«اياک نعبد و اياک نستعين» اگر حواست به چيزي غير از خدا باشد دچار شرک شده اي. آيا اين مطلب درست است؟
آیه شریفه ایاک نعبد و ایاک نستعین بیانگر توحید افعالی و عبادی است و اعتقاد به تاثیر گذاری در نظام هستی را برای غیر خدا نفی می کند و این مفهوم بزرگ را در خود دارد که در نظامی بزرگ همراه با مجموعه ای از خدا خواهان این سخن را ابراز می کند.
اما اینکه اگ ...
■ چرا باید در نماز، حتماً سوره حمد خوانده شود؟
پاسخ اول: از امام رضا ـ علیه السلام ـ روایت شده است:
«همانا مردم به قرائت قرآن در نماز امر شده اند تا قرآن مهجور و ضایع نگردد و نیز به سبب اینکه قرآن محفوظ باشد و از بین نرود و فراموش نشود؛ و همانا واجب شده که سوره حمد خوانده شود نه سوره های دیگر؛ ز ...
■ فلسفه اينكه نماز با گفتن تكبير شروع شده و به هنگام گفتن« الله اكبر» دست ها را بالا مي آوريم چيست؟
امام رضا عليه السلام در پاسخ به اين سوال فرموده اند: حقّ تعالى ابتداء به تكبير را واجب نموده زيرا در اين جمله ابتداء نام«اللَّه» آمده و حقّ تعالى ارادهاش تعلّق گرفته كه ابتداء به نام او شود و اين مقصود در ابتداء به تسبيح (سبحان اللَّه) و تحميد (الحم ...