■ ثواب نماز قضا بیشتر است یا نمازمستحبی ؟
پاسخ: این نگاه درباره واجبات که چون واجب است هیچ ثواب و اجری ندارد اشتباه است. هر چند وظیفه است و باید انجام دهیم، ولی بالاترین اجرها و ثواب ها را هم دارد.
این نگاه که نماز قضا از نماز مستحبی ثواب کمتری دارد هم اشتباه است. [نماز قضا چون واجب است از نماز مستحبی پاداش بسیار بالاتری دارد]
پیامبر عظیم الشان صَلّی اللّه عَلیه وَ آلِه به مولی علی علیه السلام سفارش کردند : إذا رَأيتَ الناسَ يَشتَغِلُونَ بالفَضائلِ فاشتَغِلْ أنتَ بِإتمامِ الفَرائضِ ؛ [المواعظ العددیة، ص ۳۸0]
هرگاه دیدی مردم واجبات را رها کرده و به مستحبات روی آوردند، مشغله اصلی تو انجام واجبات باشد.
افرادی که به مشاهد مشرفه یا #حج میروند، اگر نماز واجب به گردن دارند، اول آنها را بخوانند. بله، اگر کسی نماز واجب به گردن ندارد، نماز مستحبی بخواند.
زیبایی های نماز ؛ استادفرحزاد ؛ خلاصه ای از صفحه ۲۰۶.
■ كسى كه مىتواند نماز را ايستاده بخواند ولى نمىتواند به سجده رود، ركوع و سجده را چگونه انجام دهد؟
بايد به هر مقدار كه مى تواند ولو با تكيه دادن به ديوار و امثال آن بايستد سپس به مقدارى كه مىتواند ركوع رود و در صورتى كه نمىتواند از حال ايستاده به ركوع رود، روى صندلى و مانند آن بنشيند و به ركوع رود پس از ركوع اگر مىتواند با وضع شش موضع ديگر سجده ...
■ درود بر شما
امیدوارم شاد باشید
بنده در خوابگاه دانشگاه در اتاقی هستم که چهار نفر هستیم و از این چهار نفر 2 نفر نماز نمیخوانند و عمل زنا و دختر بازی میکنند ، آیا دست دادن و ارتباط با این افراد درست هست یا خیر ؟
با سلام ودرود
این ارتباط با دو شرط اشکالی ندارد:
1- تایید رفتار نادرست آنها نباشد.
2- خود شما تاثیر نپذیرید. (حتی در دراز مدت)
و این ارتباط می تواند مطلوب هم باشد البته زمانی که ارتباط شما بتواند به آنها کمک کند برای دور شدن از فضای فعلی شان.
پ ...
■ شخصي اهل نمازه است اما گناه هم مي کند، وضعيت نمازش پيش خداوند چطور است؟
اكثر مومنين كه نماز مي خوانند و روزه مي گيرند، گاهي نيز آلوده به گناه مي شوند. كسي نمي تواند ادعا كند كه هرگز گناه نمي كند. اين ادعا خاص معصومين(ع) است. وهمين نمازهاي بي روح و دست و پا شکسته نيز خالي از آثار مختلف تربيتي و رواني و اجتماعي نمي باشد و ...