■ چرا نماز بايد بخوانيم؟مگر نمي شود ما در ذهنمان ذکر خدا را بگوييم و يا بر زبان بياوريم؟پس چه نيازي به خواندن نماز است؟
اصلا فلسفه نماز خواندن چيست؟
پاسخ:
خداوند غني و بي نياز از همه چيز است، چون غير از خدا هر چه موجود است، همه مخلوق خدا است و نيازمند به او.
قرآن ميفرمايد : «اي مردم! شما همگي نيازمند به خداييد. تنها خداوند است که بي نياز و شايسته هر گونه حمد و ستايش است».(1)
✍️بنابر اين خداوند بي نياز مطلق است و مخلوقات همه محتاج اويند. او است که همه نيازهاي مخلوقاتش را بر طرف ميکند.
ما انسانها که يکي از مخلوقات خداييم، سراسر وجودمان را نياز و احتياج فرا گرفته است، مانند نياز به آب و غذا و هوا و... که با نبود يکي از اينها قادر به ادامه حيات نيستيم. ما چند دقيقه يا چند ثانيه نميتوانيم بدون هوا زنده بمانيم. همه اين نيازمنديها به وسيله آب و هوا و غذا و... بر طرف ميشود که خداي مهربان با خلق آن نياز ما را برطرف کرده است. آري اين خداي حکيم ومهربان است که به هنگام تولد بچه، خون را تبديل به شير ميکند و نوزاد آن را از پستان مادر تغذيه مينمايد.
يکي از نيازهاي ما نيازهاي روحي است مثل احتياج به محبت. از اين رو بچههايي که در خانواده خود احساس کمبود محبت نسبت به خودشان کنند، دچار اختلالات روحي و رواني ميگردند. يکي از نيازهاي واقعي و اساسي روح بشر مسئله عبادت و پرستش است، چون خداوند انسان را براي تکامل آفريده است و تکامل او جز از راه عبادت و بندگي به دست نميآيد.
بنابر اين خداوند نياز به عبادت ما ندارد، بلکه ما محتاج به عبادت او هستيم که با بندگي او به نعمتهاي جاودان نايل شويم. قرآن ميفرمايد: « هر کسي کفر ورزد و حج را ترک کند، به خود زيان رسانده است. خداوند از همه جهانيان بي نياز است». (2)
در آيه ديگر فرمود : «کسي که جهاد و تلاش کند، براي خود جهاد ميکند؛ چرا که خداوند از همه جهانيان بي نياز است». (3)
در جاي ديگر ميفرمايد: « کسي که عمل صالحي به جا آورد، به سود خود به جا آورده است، و کسي که کار بدي انجام دهد، به زيان خود او است. سپس همه شما به سوي پروردگارتان باز ميگرديد». (4)
در آيه ديگر فرمود: «کسي که پاکي گزيند، به نفع خود او است». (5)
نتيجه اينکه انسان در پرتو اعمال صالح تکامل مييابد و به آسمان قرب خدا پرواز ميکند وبه خوشبختي هميشگي ميرسد. و بر اثر جرم و گناه سقوط ميکند و بر بدبختي ابدي گرفتار ميشود.
پينوشتها:
1. فاطر (35) آيه 15.
2. آل عمران (3) آيه97.
3. عنکبوت (28) آيه 6.
4. فجر (89) آيه 27-30.
5. ذاريات (51) آيه 56.
مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی
■ وقتی خدا به نماز ما احتیاجی ندارد چرا باید خودمان را این قدر به زحمت بیندازیم؟
البته خداوند نیازی به عبادت ما ندارد ولی آیا عبادت فایدهای برای ما ندارد؟ در واقع خداوند تبارک و تعالی که بهتر از هر کس دیگری به کمال و سعادت ما آگاهی دارد و بیشتر از هر کس دیگری به آن علاقمند و بهتر از خود ما، ما را میشناسد، میداند که رشد و کمال ...
■ چرا هرچه خدارامیخوانیم جوابی نمیگیریم
یک ماهی از دوستش پرسید، چرا این آب، که همه از او می گویند را من نمی بینم؟
دوستش گفت: وقتش که رسید، می بینی...
روزی همان ماهی سر از آب بیرون کرد و احساس خفگی کرد.
دوستش را که دید، به او گفت، حالا آب را دیدم! بیرون از آب که رفتم، فهمیدن آب چه بوده. ...
■ چرا میتوان نماز را در کربلا، مکه، مدینه و کوفه به صورت تمام خواند؟
احکام الهی بر اساس مصالح و مفاسد است؛ یعنی هیچ چیزی بدون جهت، حلال و یا واجب نشده است، اینطور نیست که احکام بدون حکمت و ملاک و معیار و آثار برای بشریت آورده شده باشد. در آیات و روایات به صورت کلی و جزئی به برخی از حکمتها (چراییها) اشاره شده است. ...