■ نماز واجبی را که به صورت فرادی خوانده ام آیا می توانم به جماعت تکرار کنم، آیا باید قصد واجب کنم یا مستحب؟
پاسخ: فقهای معاصر در این زمینه فرموده اند: "وقتى که جماعت برپا مىشود، مستحب است کسى که نمازش را فرادى خوانده دوباره با جماعت بخواند. و اگر بعد بفهمد که نماز اولش باطل بوده، نماز دوم او کافى است."[1] بنا بر این کسی که نمازش را فرادى خوانده می تواند دو باره همان نماز را نیت واجب کرده و به جماعت بخواند. همانطور که می تواند به نیت نماز قضا به جماعت اقتدا کند.
[1] . توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص: 769، مسأله 1403.
■ سلام من دوستى دارم كه بى دين است و اعتقادى ندارد بخدا. در كسب وكارى با او شريك شده ام. ايا مشكلى دارد؟
سلام و احترام
لطفا مسائل شرعی را از دفتر مرجع تقلید خود بپرسید
مرکز نماز عهده دار مسائل معارفی نماز است.
...
■ سلام وقت بخیر
سوال شده اگر زمانی که خانمی عادت ماهانه هست در نماز جماعتی پیش نماز بشه به قصد آموزش دادن نماز و آموزش اذکار نماز به صدای بلند جماعت را اجرا کنند فقط، بقیه به ایشون اقتدا نکنند و نماز وحدت خونده بشه آیا این اشکال داره؟
سلام علیکم وقت بخیر از این که با مرکز تخصصی نماز در ارتباط هستید کمال تشکر را داریم
اگر نیت نماز نکرده باشد و صرفا افعال و اذکار نماز را انجام می دهد اشکالی ندارد
این مساله فقط اختصاص به مورد شما که آموزش در مدرسه باشد نیست بلکه در مواردی مثل جا ...