■ حکم وضو گرفتن در هنگام صعوبت در رفع مانع چیست?
پاسخ: یکی از واجبات وضو نبودن مانع برای رسیدن آب به بدن است. حال ممکن است فردی که سرو کارش با چسب است، برطرف کردن این مانعها برای هر بار وضو برایش مشقت داشته باشد، اگر بخواهد پاک کند وقت خیلی زیادی ازش گرفته میشود، آیا صحیح است همانطور وضو گرفته و نماز بخواند خصوصاً که کارش هر روز مثلاً با چسب است؟ پاسخ مراجع به این سؤال از نظر میگذرد؛
پاسخ آیتالله خامنهای
ایجاد مانعى كه موجب تبدّل وظیفه وضو و غسل به وضو و غسل جبیرهاى مىشود، چنانچه در غیر وقت نماز باشد، مانع ندارد ولى در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به ایجاد مانع نماید، و افراد مشتغل به كارهایى كه موجب ایجاد مانع مىشود (مانند نقاشى، یا گچكارى و امثال آن) چنانچه نتوانند در وقت وضو یا غسل آن مانع را برطرف كنند باید به وظیفه جبیره عمل کنند (یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نمایند) و وضو و غسل صحیح است.
آیتالله مکارم شیرازی
اگر در جای وضو یا غسل چیزی چسبیده که برداشتن آن ممکن نیست، یا بسیار مشقت دارد بصورت عادی، وضو یا غسل را انجام دهد.
آیتالله شبیری زنجانی
در صورتی که حرجی باشد و مانع در اعضای تیمم باشد(پشت دست یا قسمت عمده ای از کف دست) باید به دستور وضوی جبیره عمل کند و اگر مانع در جای دیگر باشد به دستور تیمم عمل کند و احتیاط مستحب اینست که علاوه بر تیمم به دستور وضوی جبیره هم عمل کند.
آیتالله وحید خراسانی
اگر برایش ممکن باشد باید کارش را عوض کند و اگر ممکن نشد باید این مانع را از بین ببرد و اگر در موردی این هم ممکن نشد باید بنابر احتیاط واجب هم وضوی جبیره بگیرد هم تیمم نماید.
آیتالله فاضل لنکرانی
اگر در وقت نماز برداشتن تمام چسب ممکن نباشد یا حرجی باشد، هر مقداری که حرجی نباشد چسب را باید پاک کند، و نسبت به مقداری که می ماند وضوی جبیره ای بگیرد یعنی در وقت شستن دست ها از بالا به پائین ، روی چسب ها به نیّت وضو، دست تر بکشد، وضو صحیح است.
جمعآوریکننده: سیدنادعلی اولیایی
■ چرا هر كار مي كنم از نماز لذت نمي برم و حس مي كنم فقط دارم يه سري كلمات ادا مي كنم اونم از سر وظيفه؟
اگر کسي نفس خود را که به توحيد گرايش دارد، با حب نفس، حب جاه و مقام، حب به دنيا و... دفن کند، ديگر عظمت و كبريايي خداوند متعال را در مقابل اين امور ناديده مي گيريد و اين همان مهمترين علتي كه موجب لذت نبردن انسان از نماز مي شود.
امام صادق - عليه السل ...
■ چرا امام جماعت مساجد براي خواندن نماز پول دريافت مي کنند؟
در پاسخ اين سوال در استفتائات مقام معظم رهبري چنين آمده است«پول گرفتن براي اصل نماز جايز نيست ولي بايد توجه داشته باشيد که معمولا اين پول براي مقدمات آن از قبيل کرايه ماشين يا پول بنزين و امثال ذلک مي باشد لذا اشکال ندارد«اجوبه الاستفتاآت، س 568»
بن ...
■ چرا نماز را به عربي بخوانيم ؟
1-رمزوحدت ونشانه یگانگی ویکپارچگی مسلمانان است امروزه متفکران برانند تامردم جهان به صورت یک کشورواحددرنیایند سعادتمند نخواهند شدوبرای این کار نقشه هایی طرح کرده اند که یکی ازانها داشتن زبان بین المللی است چراکه داشتن زبان واحد برای جمعیتی زیادنشان ا ...