■ آیا می توان نماز را به خاطر جماعت از اول وقت به تأخیر انداخت؟
پاسخ: مستحب است انسان صبر کند که نماز را به جماعت بخواند و نماز جماعت از نماز اول وقت که فرادى یعنى تنها خوانده شود بهتر است. و نیز نماز جماعتى را که مختصر بخوانند از نماز فرادى که آن را طول بدهند بهتر مىباشد.[1]
مستحبّ است انسان نماز را در اوّل وقت آن بخواند و راجع به آن خیلى سفارش شده است و هر چه به اول وقت نزدیکتر باشد بهتر است ، مگر آن که تأخیر آن از جهتى بهتر باشد، مثلًا صبر کند که نماز را به جماعت بخواند[2]. در باره مقدار زمانی که می توان به خاطر برپایی نماز جماعت صبر کرد حضرت آیت الله العظمی بهجت (ره) و بعضی دیگر از مراجع معظم تقلید فرموده اند:"... به شرط آن که وقت فضیلت نگذرد."[3]
وقت فضیلت نماز ظهر از موقع زوال تا موقعى است که سایه شاخص به اندازه خود شاخص شود (منظور سایهاى است که از ظهر به بعد پیدا مىشود) و وقت فضیلت عصر از موقعى که سایه شاخص به اندازه خود آن است تا موقعى که به اندازه دو برابر آن شود و وقت فضیلت نماز مغرب از غروب است تا ناپدید شدن «حُمره مغربیّه» (رنگ سرخى که بعد از غروب آفتاب در مغرب ظاهر مىشود) و وقت فضیلت نماز عشا از موقعى است که سرخى مزبور ناپدید مىشود تا یک سوم از شب و وقت فضیلت نماز صبح از اول طلوع فجر یعنى سپیده صبح است تا موقعى که هوا روشن شود.[4]
[1] . توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص: 768، مسأله 1402
[2] . توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص: 418، مسأله 750
[3]. توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص: 418، مسأله 751
[4] . توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص: 421-420- مسأله 69۵
■ چرا با آنکه در روایات، نماز با نعلین مجاز اعلام شده، ولی فقها از نماز خواندن با کفش منع کردهاند؟
روایاتی پیرامون نماز خواندن با نعلین و مسح کشیدن بر روی نعلین وجود دارد:
۱. امام صادق(ع): «زمانی که نماز میگزاری، اگر نعلین تو پاک باشد با نعلین نماز بخوان که اینگونه نماز گزاردن از سنت است».[1]
۲. راوی: بارها امام صادق(ع) را دیدم که با نعلین نم ...
■ شخصي اهل نمازه است اما گناه هم مي کند، وضعيت نمازش پيش خداوند چطور است؟
اكثر مومنين كه نماز مي خوانند و روزه مي گيرند، گاهي نيز آلوده به گناه مي شوند. كسي نمي تواند ادعا كند كه هرگز گناه نمي كند. اين ادعا خاص معصومين(ع) است. وهمين نمازهاي بي روح و دست و پا شکسته نيز خالي از آثار مختلف تربيتي و رواني و اجتماعي نمي باشد و ...
■ چرا در تشهد ،نماز بر پیامبر صلوات میفرستیم و در عبادت خدا از غیر خدا یاد میکنیم؟
در تشهد نماز ابتدا به توحید و سپس به بندگی و رسالت پیامبر شهادت میدهیم و در نهایت از خداوند می خواهیم که بر محمد و خاندانش درود .بفرستد. این شیوه ادای تشهد در نماز چون از باب اطاعت از دستور خدا است مصداق عبادت خدا است خداوند
این بخش از نماز را چنین ...