■ من فرزندی دارم که 18 ساله است و نماز نمی خواند.
هر چه هم او را تشویق میکنیم فایده ای ندارد.
چکار کنم؟
پاسخ: با سلام و تشکر از ارتباط شما مادر یا پدرعزیز با مرکز تخصصی نماز
1- این سن سن تشویق صرف به خصوص از نوع مادی یا تشویق های کلامی و یا نصیحت های مکرر نیست.
جوان تا ضرورت ارتباط و رفاقت با خدا را از طریق نمازرا درک نکند و در نیابد هر توصیه ای با عدم پذیرش او مواجه خواهد شد.
2- آثار و نتایج تقید به نماز از قبیل مهر و محبت به همدیگر ،کمک و دستگیری از دیگران،احترام متقابل به اعضای خانواده را جوان باید با همه وجودش ببیند و لمس کند.به عبارت ساده جوان باید ببیند که نماز و الزامات آن در پیش نماز خوان ها چقدر ارزش دارد و آنان را به کمال انسانی نزدیک کرده است.
3- همراه کردن جوان در سفرهای زیارتی و مشارکت در اردوهای جهادی می تواند موثر باشد
4- سعی کنید بر نمازخواندن او را سرزنش نکنید و او را با دوستان نمازخوان او مقایسه نکنید و از گفتگوی مستقیم در این خصوص خود داری کنید.
5- در مناسبت های مختلف مثل جشن تولد کتاب ها یا فیلم های مناسب در کنار هدایای در نظر گرفته شده به او هدیه بدهید.
6- گفتگوهای پدر و مادر از نماز بدون اینکه رویشان به جوان باشد نیز موثر است.
■ بیدارکردن دیگران برای نماز چگونه است؟ آنها را بیدار کنیم یا بگذاریم نمازشان قضا شود؟
سه حالت ممكن است پيش بيايد :
اول: آن فرد اهل نماز است:
تكليفي بر عهده ما نمي باشد لذا بيدار کردن او جايز نيست. مگر آنكه از ما بخواهد تا بيدارش كنيم يا بدانیم در صورت بيدار نكردنِ وي، ناراحت مي شود.
دوم: آن فرد با انگيزه ترک نماز خوابيده است:
اگر ...
■ «کمال نماز به تشهد است و کمال تشهد به صلوات». آیا چنین ادعایی صحیح و برگرفته از آیات و روایات است؟!
آنچه در پرسش بدان اشاره شد، میتواند قابل پذیرش باشد؛ زیرا صلوات بر پیامبر اسلام(ص) ذکر بسیار مبارک و با عظمتی است که بر زبان آوردن آن در همه احوال و زمانها – بویژه در نماز- دارای ثواب فراوان است. صلوات فرستادن بر پیامبر و آل طاهرینش در نماز، علاوه ...